Moparfokus

En ny specialvända med importbilar som anlänt den senaste tiden , denna gången kikar vi på Mopars. 
 
Dodge Coronet R/T 1967, en hos oss ganska ovanlig modell, konstigt då det är en mycket tuff vagn.
 
Performancemodellen R/T som stod för Road and Track blev en senstaion från start, dessa kom med den stora 440" motorn som standard och övrig utrustning som Corornet 500, över 10 000 såldes 1967.
 
Grillens mönster går igen i bakstammen som på R/T skiljde sig från de vanliga Coroneterna genom detta. 
 
 
En betydligt äldre Dodge, business coupe från 1947

Plymnouths full-sizebilar är inte helelr så vanliga i vårt land, detta är en Fury III sedan från 1969 och trots att det byggdes hela 72747 stycken av dessa, så är det här den första som hittat hit.
 
Charger är mycket mer populär, av andra generationen 1968-70 är 1968:orna i majoritet, konstigt nog har vi inte alls lika många av 1970 års modell som den som kommit ovan.
 
Nästa generations Charger från 1971-74 var länge i ett bakvatten, den större karossen har ansetts klumpig och oattraktiv, dessutom blev motorerna betydligt vekare under dessa år, monsterhemin försvann 1971, sen kom nya lagar om luftrening. Charger SE 1973 var toppmodellen i chargerfamiljen , V8 som standard och fanns även med stora 440"-motorn, som nu dock hade strypts ner till 280 astmatiska hästkrafter, men trots det valde 61908 kunder denna modell detta år, totlat var över hälften av Chargers detta år av SE-modellen. 
 
 
Challenger fick dock behålla sin tuffa grundkaross alla åren 1970-74, och där är 70:an som ovan i majoritet, med betydligt fler och häftigare motoralternativ än kommande år. 

En annan populär modell hos oss är den stora Chrysler "C-body" 300 modellen, här en fin cabriolet från 1969, detta lär vara exemplar nummer 36 av denan modell i Sverige nu.
 
 
Däremot är Dodge gamla arbetshästar betydligt mer sällsynta, Chevrolet och Fordpickuper från femtiotalet ser vi i massor, men hur ofta en Dodge?
 
Det är en Dodge C-1 från 1954 med tillnamnet som var nytt för det året "job rated" vilket menade på att detta var en knegarbil, dock ser detta ut som en mycket prydlig sådan. Inredningen är spartansk men ändå trevlkig att se på trots modellnamnet C-1 så ingick den i dodge B-serie av någon underlig anledning. Ett skäl til att de är ovanlia är också att Dodge byggde mycket färre av dessa bilar än konkurrenterna.
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Larsson

En Fury III -69 är en vagn i Larssons smak.

Postat av: Rikard F.

Jag gillar dom tunga ögonlocken på Dodge Business Coupen.

2012-09-22 @ 23:01:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback