VW med fönsterplatser
En Sambabuss har dansat in
VW-bussen vann i stort sett hela marknaden för små lätta lastfordon på grund av det breda utbudet från rena laståsnor till delikat eleganta turistbussar, och gick att kombinera intill oändlighet. Microbus de luxe, eller Samba som den också kallades kom redan 1951 med de karakteristiska välvda rutorna i taket, och hade dessutom även ett soltak. I VW-kretsar pratar man fönsterrutor, Samba kom med 21 respektive 23 rutor och denna nyinkomna buss är en 21-fönstare. Nu sitter det dock tämligen få rutor på plats i gluggarna , därav har den fått en kapuschong över sig så länge. Bussen är av 1964 års modell och i behov av ganska mycket jobb och delar för att bli representabel igen. 21 och 23-fönstarna byggdes fram till generationsskiftet 1967.
Trevliga dessa! :-)
En liten detaljkorrigering: 23-fönsters tillverkades 1952-1963, 21-fönsters 1964-1967. Minskningen med två berodde på att bussarna 1964 fick en bredare baklucka och därmed fick inte de bakre hörnfönstren plats.
(Deluxe-modellen gick även att beställa utan soltak och takfönster och då snackar vi 15- respektive 13-fönsters. Normal- och snikmodellerna Kleinbus och Kombi är alltid 11-fönsters. Själv har jag något så udda som en 11-fönsters med soltak. Jodå, det fanns det också.)
/J
Gillar dom gamla VW-bussarna. Måste vara en speciell upplevelse att åka i. Men blir det inte väldigt varmt med soltak när solen tittar fram? Jag tänker växthus... Hur många kunde man sitta inuti? Är dom ovanliga i Sverige eftersom någon gjort sig besväret att importera en sån risig vagn?