bortglömt från förr

Prototyper igen,  en del varianter som nästan blev av fast ändå inte. 
 
Ett tufft bygge daterat 1932, en del hot rod, en del engelsk sports tourer och en del buggy. Designern Frank Spring gjorde den här latttjo bilen hos Terraplane som en stilstudie, en tidig Show car eller conceptbil om man så vill kalla det.
 
Adler var ett av de tyska märkerna som försvann 1939. Nazistpartiet rensade inte bara folk, man gjorde även stora utrensningar inom industrin också. Man reglerade hårt från politiskt håll vilka som fick bygga vad och hur mycket, eller ens få finnas alls. Efter kriget gjordes dock ett litet försök 1948 att återuppliva Adler, ovanför en prototyp från Karmann och versionen nedan kom från Wendler. Men något mer av Adler kom inte att bli av. 
 
 
1951 hade BMW kommit ut med en helt ny bil, 501/502 serien, barockängeln. Dock var den lite udda i formen och var snabbt föråldrad. Pininfarina byggde den här 501:an 1951 med modernare linjer fast i mycket typiskt italienskt snitt.
 
Mercedes hade klarat övergången till den nya efterkrigstiden och det nya Västtyskland bra, under 1950-talet tog man fram många olika prototyper för framtida modeller, W122 från 1956 gjordes i ett par olika utföranden och visade vägen mot framtiden.
 
Simca Vedette som fyrdörrars hardtop hade varit en höjdare om den kommit i produktion.
 
Ett förslag för NSU Prinz från Bertone 1959
 
En stor-Wolseley på ADO53 plattformen fanns på tapeten hos BMC, Wolseley 6/120 Vanden Plas skulle den hetat, men istället inledde man ett projekt med en mer folklig Bentley men det rann också ut i sanden.
 
Skoda 990 var en serie prototyper som närmast oförändrade kom att bli 1000-serien, dock levde typnamnet 990 kvar som intern namn. 990T hette 1000MBX på marknaden och var en tvådörrars coupe som gjordes bara åren 1966-68, men denna 990 prototyp härstammar från 1962.
 
Hade man planer på en europa-Mustang? Ford Tyskland byggde denna snitsiga GT- coupe på Taunus 1964
 
Drabbade Mustangfebern även andra sidan järnridån? samma år gjorde moskvitch ett par coupéer på 408-modellen som kallades Tourist.
 
En uppdatering av Jaguar XJ6 kom 1979 då stod pininfarina för en mildare facelift. Detta är dock en version från Bertone från 1982.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback