Franklin från Syracuse

Uddamärken är ovanliga här, Franklin är ett av dom mindre kända idag, men för runt 100 år sedan var man en av de största och mest välkända av märkena i USA. Dessa byggdes i Syracuse, New York mellan 1902 och 1934.
 
En handfull Franklins finns förut i landet, och nu har en till kommit in, av 1931 års modell. Då sjöng Franklin på sista versen men bilarna som denna stora series 52 limousine var inte desto mindre välbyggda eller prominenta för det.
 
Motorn är en vacker pjäs, och här ser man Franklins specialitet, inga kylslangar, och ingen kylare, för dessa bilar var luftkylda.  En princip de höll på ända från starten 1902 fram till slutet 1934, då man även hade tagit fram en luftkyld V12 motor.   
Franklin var en av många lyxbilsmärken som drabbades av börskrash och depression i slutet av 20-talet. Man hämtade sig aldrig och hela firman gick kräfgång de sista året. 1933 gjorde man ett försök att lansera en nyare billigare modell, Olympic.  Man köpte helt enkelt in Reo Flying Cloudbilar som man bytte front och grill på , och givetvis motor. Detta gick inget vidare, Reo levererade också karosser till ett annat drabbat lyxbilsmärke, Marmon, ingen av dessa kom dock att överleva med denna konstgjorda andning.
 
 
 
Franklin kom dock att leva vidare på annat sätt efter nedläggningen. Motordelen kom att tas över av ett par Franklinanställda som grundade Aircooled Motors of Syracuse och byggde vidare på samma design och Franklins namn.  Dessa motorer var ganska lätta och användes med fördel i helikoptrar när dom började vinna mark under krigsåren.  Efter kriget köpte Preston Tucker upp Aircooled Motors, och familjen kom att äga bolaget fram till 1961 då det övergick till Aero industries och man tog tillbaka namnet Franklin Motor som fortsatte sin verksamhet fram till 1975. Och historien slutar ändå inte där för bolaget såldes till Polen, där man hos PZL kom att bygga  vidare på Franklins grundkonstruktion. 2005 ombilades bolaget i privat regi och återuppstod nu igen som Franklin Aircraft Engines i Grudziadz, sedan 2012 har man så smått även börja flytta tillbaks produktionen till USA.
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Tomas

Luftfiltret ser ut som ett K&N :)

2013-04-10 @ 07:38:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback