Leons Lorena
I Brasilien dök det upp mängder med småfixare som gjorde egna karosser och även hela bilar i mindre skala. Dock var denna verksamhet var dock till stor del politiskt påbjuden, importmöjligheterna ströps från 1950-talet och framåt, under en lång period var det totalt importförbud av bilar från utlandet. Det förde dock en bra sak med sig, Brasilien byggde upp en helt egen bilindustri som idag är en av de största i världen, och mängder med små, underliga och exotiska bilar skapades.
För modellen stod den amerikanska kitcaren Ferrer GT, som från början var en Fiberfab Aztec, som modifierades och såldes via Gary Ferrer. Under en period arbetade Leon hos Ferrer i Miami och en en kaross med i flytten till Brasilien. Här kom Leon att arbeta för firma Estructofibra i Rio de Janeiro, och den första Lorenakarossen byggdes där. Gjutformen följde med Leon till nästa bolag, Fibraplast i Sao Paolo som redan innan hade erfarenhet av att göra detaljer åt Puma, Dacon och flera andra bilar. Här blir historien något rörig. Fibraplast byggde en del karosser och monteringen skedde hos en Volkswagensäljare. Bilarna kunde fås med tre olika motorer och dessa gjordes i ordning av en annan verkstad. 1969 drog Leon sig ur projektet men Lorena fortsatte tillverkas blygsamt, i annan regi, åtminstone fram till 1971. 20-30 bilar skall ha gjorts kompletta och ytterligare något 30-tal såldes i byggsats. Utöver det levererades också ett okänt antal tomma karosser. Om Lorenan var en replika på en Ferrer som var en replika på en Aztec, så dök det i kölvattnet även upp en replika på Lorenan som hette Mirage som gjordes under några år i slutet av 70-talet.
Sedan 2010 byggs det även replikor på replokorna En av de lösa karosserna hittades 2008 av Luiz Fernando Lapagessei Sao Paolo, som gjorde nya gjutformar efter den och tillverkar ”nya” Lorenor på beställning.