The Cambridge four?

Titlen refererar till den kvartett engelska toppspioner, av vältalig bakgrund och studentkamrater från Cambridge. Dom kom att arbeta för MI6, men var redan då sedan länge rekryterade av Moskva som agenter. Spionringen var antagligen mycket större än dess fyra nyckelpersoner Anthony Blunt, Kim Philby, Donald McLean och Guy Burgess. Men det var dessa som avslöjades och vidden av deras verksamhet är nog inte helt utredd än idag 50 år senare.
 
Fyra ryssar i England som inte var under MI6 granskning, Moskvitch 412 som lanserades i England 1969, och sålde faktiskt hyfsat bra. Som mest hade man över 200 återförsäljare för Moskvitch i Storbritannien, men man kan nog misstänka att underrättelsetjänsen höll ett öga på alla som handlade med varor från Sovjet vid denna kritiska tid.
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Martin

Spiongruppen kallades Cambridge five.
Inte four...
Prova Google min vän.

/M

2013-08-08 @ 21:00:08
Postat av: Bengt Blad

Hej,
I Sverige sköttes försäljningen till en början av AB Gradur. F ö ägt av en släkting till en av mina vänner. Senare övergick agenturen till ett helägt Sovjetiskt företag, Matreco Handels AB. Etableringen av olika återförsäljare, ägda av Matreco naturligtvis,skedde så gott som uteslutande i garnisionsstäder. Jag kommer särskilt väl ihåg den extravaganta byggnationen i Gävle, helt utan rim och reson. Försäljningen stod inte i någon som helst relation till det påkostade bygget vars tak i sedvanlig ordning pryddes av en skog av antenner. Jag har många gånger tänkt att åka förbi för att se hur det ser ut idag när jag ändå passerar Gävle. Likadant i den stad jag kommer ifrån, Söderhamn. Inga antenner där men väl en flygflottilj som Matrecos sovjetiska personal kunde hålla ett vakande öga över. Försäljning praktiskt taget noll. Jag kan bara erinra mig en enda Moskvitch i hela stan, Hur som helst, nåt skumt var det med hela upplägget.

2013-10-27 @ 14:01:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback