Importjättar

Cadillac Fleetwood behöll sin konservativa form några år efter de nya efterkrigsmodellerna hade kommit. Fleetwood 75 var en enorm bil, 5,76 lång och en matchvikt på 2,3 ton. Men dessa två är snäppet större, de är byggda på commercialchassit som hade 136 tums hjulbas, och då mäter dessa två gigantiska åk sådör 6,5 meter vardera.
 
 
På det chassit fick man plats med både två och fyra dörrar extra, de här två är sexdörrarsbilar, byggda av Hess&Eisenhardt. 1947 levererade Cadillac inte mindre än 2623 commercialchassin och tre stycken med vanlig längd. Många av dessa blev begravningsbilar, ambulanser och även "shuttles" som dessa. Ofta användes de av hotell och flygplatser för bekväm personbefordran. 
 
 
Hess&Eisenhardt var bland de största på att konvertera Cadillacs, och det skall ha byggts 87 stycken sådana här sexdörrars av dom 1947. Unikt att hitta två stycken och plocka hem till Sverige.
Skicket skvallrar om att en av dom kommer bli reservdelsbil, frågan är bara vilken...
 
Spackellagren är episkt tjocka och närmast föremål för geologiska studier...
 
Vid något tillfälle har man till och med börjat spackla in huvkråkan också...

Kommentarer
Postat av: svensson

Episka bilar, tack för detta. Dagens superlånga limos har sitt ursprung i dessa.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback