Japanen med italienska drag, Compagno.
Daihatsu är för oss ett ganska obskyrt och lite okänt märke, sen ett tag tillbaka finns de inte ens längre i Europa. Men deras rötter sträcker sig ända tillbaks till 1907, det Daihatsu som vi känner det bildades 1951, och man tillverkade små trehjulingar och små nyttofordon i liten skala. Japansk bilindustri var överlag tämligen småskalig på denna tid men inom några år skull det ändra på sig. Små billiga folkbilar behövdes, inte bara i Japan utan men planerade för export också. Men för att lyckas med det krävdes något mer än bara motorer och mekanik, man behövde design också, något som man inte var lika finslipade på. Japanska bilar på den här tiden så med våra ögon milt sagt lite egendomliga ut. I början av 1960-talet vände man sig till europeiska designfirmor för att få lite hjälp med formen, för Daihatsus del blev det Vignale som fick hjälpa till med ritandet. 1961 stod den första prototypen klar, men den kom att ändras en hel del innan den nya modellen kom 1963, och kallades Compagno.
För turinmässan 1963 byggdes två specialare i mycket modern stil, coupén ovan och en spider på samma bas.
Produktionscompagnon däremot var mer i tidens mode med en välproportionerad tvålkoppsform, med klart italienska drag. 1964 började man sälja Compagnon i Europa, som en av de tidigaste japanska modellerna i den här delen av världen. Daihatsu togs över helt och hållet av Toyota 1968 och Compagnon fick stanna kvar i modellutbudet fram till 1970.
Kommentarer
Trackback