Italia Supersport
Mer italienska kreationer, i damsällskap. Supersportbilar i oloika skepnader. '
365GTB/4 Daytona var Ferraris svar på Lamborghini Miuria 1968.
Samma motor användes också i 365GTC/4 1971 som var fyrsitisig, och ersatte alla tidiagre varianter av nedanstående 365GT 2+2.
Och konkurrenten, Lamborghini Miura
Lamborghini Marzal visades 1967, redan året efter gick designen igen i Espada.
Countach var ett annat vilt lamborghiniconcept från Bertone som attes i produktion på rekordtid. Visad 1971, produktion påbörjades 1973 och fortsatte ända fram till 1990.
Extrema Ferrari Modulo från Pininfarina 1970 kom dock inte att få någon efterföljare.
Supersport från Fiat, Dino Spider 2400 delade inte bara motor med Ferraris Dino 246, den byggdes också hos Ferrari.
Iso Grifo skaffade prestanda med ameriakanska muskelmotorer, IR-8 hade Fords 351" Bossmotor från Mustang, mer på listan fanns Chevrolet L-71 427" och 454"
De Tomaso lånade också motorer, Mangusta hade först en preppad 289" och senare försågs den även med 351" Cleveland, drygt 400 Mangustas byggdes 1967-71.
Maserati Indy hade också V8, fast en egenbyggd sådan på 4,2 liter 1969. Senare förstorades motorn till 4,7 och slutligen 4,9 liter och 320 hästar. Indy byggdes fram till 1975.
På 1930-talet var Alfa Romeos 8C modeller de dominernade superbilarna av sin tid. 2007 gjorde man anspråk på sitt arv och kom med 8C Competizione, en sportcoupé med 4,2 liters V8 som delas med Maserati. 8C byggdes i en begränsad serie av 500 exemplar, och följdes spider byggd i samma antal.
Kommentarer
Postat av: håkan
Motsäger inte dina kunskaper , men, en Grifo m d huvscopet brukar väl ha garbage motors bigblock ?
o jo, volvon e p väg mot nya äventyr !!
Håkan !
Postat av: Göran Dahlgren
Ja, vackra var dom (eller är) - men alltid en viss nervositet när det gäller driftsäkerheten ...
Trackback