Outnyttjade utrymmen, kombibilar som aldrig blev av.

Tidiga kombis, shotting brakes och depot hacks har tidigare skrivits om här: karosslära-del-5.
Denna kallades "depot wagon" av Essex som byggde den på försök 1930, och verkar vara en felande länk mellan depot hacks och senare wagons.
 
Så hoppar vi till 1962 och Tjeckoslovakien. Skoda undersökte kombinationen av stående svansmotorfyra och lastutrymme men det blev inget bra, modell 990 kom inte som kombi.
 
En brasiliansk bastard, Vemag byggde DKW, och deras variant av den modernare F102 hette DKW Fissore, ritad av just Fissore också. 1964 byggdes en Fissore kombi på prov.
 
Föga elegant ryggsäck på Lancia Fulvia, prototyp byggd av Carozzeria Touring 1964.
 
Hos Jeep 1965, en kortare tvådörrars Wagoneer byggdes, men det dröjde en hel del år inan designen kom igen hos dels Commando och Cherokee
 
Oldsmobile Toronado skulle blivit snygg som kombi, men bara en blev av 1966.
 
Reliant Scimitar med glasytor som en drivbänk. detta var en utställningsbil gjord för Triplex safety glass för att visa upp sitt junnande inom glas och laminatindustrin 1966.  Några år senare kom Scimitaren även som sportkombi, minus några glasrutor.
 
Skulle SAAB 99 bli kombi också? eller är det bara en testmula? Denna skapelse syntes rull runt på engelska landsbygden 1968.
 
IKA-Torino i Argentina fanns som sedan och snygg coupé, baserade på en äldre Rambler American. Lutteral byggde en kombiprototyp på denna 1968.
 
Volkswagen K79 började som NSU, och då gjorde man även en kombiprototyp som visades här:germaner-i-limbo. På Volkswagens museum står en K70 kombi med VW emblem som inte heller blev av.
 
Fiat Maremma 1974, utställningsbil på sportkombitemat av Pininfarina 1974
 
Australiens sorgebarn Leyland P76 blev ett kortlivat fiasko, en kombi byggdes innan proppen drogs ur P76-projektet.
 
Renault 14 Break 1976, också en variant som aldrig kom ut till allmänheten.
 
Lancia Olgiata, liksom Maremman också en stilstudie, på Lancia Gamma 1982
 
Alfa Romeo 75 kombi visades upp på Genevemässan 1986 men sågs aldrig ute hos bilhandlarna.
 
Ett annat kombiprojekt som enbart syntes på mässorna 1998, Ford Touring Ka hette den. 
 
Stöddig fyrhjulskrabat från ryska Izh 1999, Orbita kallades den och hamnad i källaren med andra avsomnade projekt.
 
Bentley som bjässe-SUV, BY616 från 2005 är en av dom modeller som mer välförtjänt avlivades på prototypstadiet.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback