Mopars på ingående igen

 
En trevligt röd Chrysler 300 coupé från 1966, denna modell ses som en lite exklusiv särling här, men 300 gick från att varit en dyr påkostad prestandabil till en ganska ordinär dussinbil i mellansegmentet. Dock behöll 300 sin position med att ha markante tuffare framtoning i kaross och motor än Newportserien.  I denna var 383" maskinen uppstressad till 325 hästar, först året efter fick 300:an New Yorkerns större 440" motor.
 
Instrumenteringen 1965-66 med välvd mätare ovanför rattstången var ett steg bakåt mot 1960-62 års modeller och återknöt lite till deras "astro-dome" 1963-64 såg diametralt annorlunda ut både utanpå och inuti, 1965-66 gick man alltså lite retro igen. 
 
 
Med 24103 exemplar var coupéen den mest sålda 300:an 1966, ett 30-tal har hittills hittat till Sverige.
 
En betydligt ovanligare mopar, Imperial Crown cabriolet från 1968,  474 stycken byggda gör detta till en mycket ovanlig bil. Baspriset på 6522 dollar var nästan 1000 dollar mer än en Cadillac cab. Och för att nämna några option: A/C : $494, Cruise control: $94, Sixway power seat: $122, Multiplex AM/FM stereo: $295, tiltratt: $92. Och mycket mer därtill så kunde en fullmatad Imperial raka iväg i ganska häftiga summor.
 
 
En annan sällsynting som dykt upp är denna tuffa Dodge Challenger T/A från 1970
I färgen "plum crazy" och med T/A:ans speciella dekor, svarta huv med scoop och hoodpins, så väckte den respekt när det begav sig 1970, och gör så än idag.  I T/A paketet ingick många unika prylar, huven och dekoren var mest synliga, men under skalet skiljde den sig åt med att innehålla alla heavy-duty grejer man kudne hitta, 15" fälgar runt om, avgasrören som mynnar ut framför bakhjulen. T/A fanns enbart med 340" "Six-pak" motorn med tre förgasare. Men även motorblocket och topparna var helt unika för just denna modell.
 
På luftrenaren står det dock "Six-pack" för att visa at den däljer tre tvåportsförgasare, på karossen är det dock stavat "Six-pak"  Mer unikt för T/A var bakspoiler och radioantennen på högerskärmen. Totalt fick man betala över 4000 dollar för en sådan här. T/A byggdes bara under en tvåmånadersperiod mars-maj 1970 och samtliga sattes ihop i Hamtranckfabriken. Lite olika siffror har figurererat om dessa, men mest tillförlitligt är att det gjordes 2399 stycken, varav 1410 stycken hade automatlåda som den här.
 

Kommentarer
Postat av: svensson

Plum crazy, Top banana, Panther pink och Go mango... var det inte så Mopars färger hette på den tiden...


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback