Mera konstiga kombis
Tidiga Toyotas, eller Toyopets som de kallades syntes sällan utanför japan, här en Masterline wagon från 1955.
Mazda B-360 som kallades "light van" från 1961, även dessa sågs sällan utanför hemlandet.
Likaså den lilla L35 Hi-line från Daihatsu, 1962.
Daihatsu F100 Hi-line från 1963 var numret större och känns mer som en anständig bil.
Cony byggdes av Aichi i Nagasaki och dess specilitet var microbilar som denna lilla 360 kombi från 1964., Aichi/Cony köptes upp av Nissan 1966.
Och den lilla äggformade Subaru 360 i samma kategori gjordes av någon anledning som "custom wagon" också.
Toyota Corona delivery van 1967
Toyota Corolla van 1969
Så lämnar vi orienten och förflyttar oss till Italien. Den här egendomliga karossen på sportkombitemat kommer från Savio och är byggd på Fiat 125 1968.
På volkswagens museum står den här snygga bilen vi aldrig fick se, Volkswagen K70 Kombi, 1971.
Men Austin Princess hade väl inte hatchback? Nej, det var en seriös tabbe att inte utnyttja det på en karosss som är perfekt lämpad som femdörring, istället byggdes en del om till detta av bland annat Crayford.
Crayford byggde även kombi på Mercedes Benz S-klass för den som ville ha den ultimata, och dyraste lastbilen.
En Cadillac Eldorado Comstock Sportwagon var nog inte heller billig att beställa genom Forma Coach som byggde dessa. Fler Cadillac kombis har tidigare visats här: cadillac-lastasnan. och här: mer-cadillacs-med-bagage
Mer lyxkombi, Bentley Val d'Isere byggdes av Robert Jankels Le Marquis, Jankel var även skapare av sportbilarna Panther. Denna lyxkombi är byggd på Bentley Eight 1984.
Kommentarer
Trackback