Bortglömt från förr

På Chryslers museum står en skapelse som kallas Trifon. Den har aldrig fått några skönhetspriser men kom att stå modell för de avancerade Airflowbilarna.
 
Aston Martin Atom var troligen inte tänkt att sättas i produktion, det hade ändå kommit av sig då arbetet med den påbörjades strax före krigsutbrottet.  Den fungerade som experimentbil och stod klar för test 1944.
 
Studebakers toppmodell hade tillnamnet Land Cruiser, och för 1949 hade man en i´de att särskilja den från övriga modellers utseende, med inte helt lyckat resultat och detta trynet såpgs aldrig på någon officiell Studebaker
 
MC-tillverkaren Jawa hade byggt bilar emellanåt och 1956 försökte man igen med Motorex.
 
XC9001 var en tilltänkt "storkoja"  men den kom aldrig att göras utan man satsade med känt resultat allt på nya Mini istället
 
I slutet av 1960-talet var det dags för Tatra att modernisera sig, Vignale stod för de nya linjerna och även ett par snygga 613 coupéer byggdes på prov.
 
Även i forna östtyskland byggdes en hel del förvånansvärt moderna och avancerade prototyper, men politiska beslut förbjöd vidare utveckling och de hamnade på museum istället. Här Wartburgs 355 från 1969
 
Hos Moskvitch laborerade man också med nya moderna modeller på 1970-talet, mer om dom står att läsa här: http://svammelsurium.blogg.se/2012/november/moskvitch-i-c-moll.html
 
ADO70 var en ren experimentbil från BMC 1970 men med fräcka linjer.
 
1970-talet innebar mycket fokus på säkerhet och mängder med experimentbilar runt detta byggdes, Nissan ESV 1971.
 
Lång-Poncho.  En förlängd fyrsitsig Pontiac Fiero som inte kom att byggas.
 
Sista rycket från öst, när muren föll gjordes en en del desperata ansträngningar hos Sachenring att jobba ikapp 30 års utebliven utveckling, det gick inget vidare och den sista Trabantvarianten P601 hamnade på museum direkt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback