Isuzus inkognito

 
Isuzu är japanen som alltid verkat vara lite i skymundan av de stora märkena från det landet. Historien börjar redan 1916 då som motortillverkare, och lite smått byggde man Wolseleys på licens under en tidig period, innan man tog namnet Isuzu. Efter mer eller mindre sporadisk tillverkning av brittiska Rootesprodukter tog man steget till att bygga en egna bilar 1961, som hette Bellel och Bellett. Isuzus huvudnäring var och är än idag dieselmotorer, bussar, lätta och tunga lastbilar, som med så många andra japanska koncerner är biltillverkning bara en bisyssla. Bellet sålde hyfsat och var även tidigt ute med viss framgång på exportmarknaden. Trenden gick mot mindre och mindre bilar och Japan låg i slutet av 60-talet i framkant med detta. Då beslutar man sig hos Isuzu att göra något så märkligt som att bygga en stor lyxig sedan som döptes till Florian. Med dagens ögon verkar 4,5 meters längd inte särskilt stort, men med japanska mått då var det en stor bil, dock bara 160cm i bredd på grund av lagkrav i Japan, vilket gör proportionerna ännu mer märkliga.
 
Det mesta var lite bakvänt med Florian, den hade egentligen börjat som en smäcker coupé från Ghia som visades 1966. Den sattes i produktion under namnet 117 coupé och så kompletterade man 1969 med den stora klumpiga Florian, som delade dörrar med Isuzus lätta pickup. Under huven satte man en 1600cc Bellettmotor som man av någon anledning trimmade ner en aning En klen tröst var Florian TS, som fick Bellett GT:ns 90 hästars motor med dubbla förgasare, och man fick dubbla lyktor fram också
 
 
 
Några Florian hittade utomlands, den såldes bland annat i Storbritannien och Nederländerna via General Motors. Fast den skapade knappast någon rusning till bilhandlarna. Efter tio års produktion och blygsam försäljning ansåg man ändå hos Isuzu att det fanns ett fortsatt existensberättigande för den malplacerade och nu ålderstiga Florian. En facelift gjordes 1978, knappast till det bättre, men ändå. Nu kunde man även få en dieselmotor under huven som tillval, den fanns också till sportcoupéen 117 vilket gjorde det till den enda dieselbilen i sin klass. 117 fick hänga med i utbudet fram till 1981, Florian kom dock att överleva den med ett par år, sista årgången för den underliga Florian var 1983.
 
 
 
 
Namnet då? Jo det kommer från Felix Saltens roman Florian - Das Pferd des Kaisers, publicerad 1933.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback