Trehjulingarnas okrönte konung, Reliant.

Reliants historia sträcker sig ända tillbaka till 1935 och har sitt ursprung i en annan trehjuling vid namn Raleigh. När dom lade ner sin modell tog ett par ingenjörer från Raleigh över saken i egen regi. Man byggde vidare på föregångaren, ett ganska primitivt nyttofordon, i princip en liten skåpbil med mc-gaffel framtill. Denna konstruktion må sett anskrämlig ut men då den klassades som motorcykel och skattades därefter så fanns det en marknad. Man gick gradvis från en till två cylindrar och senare till en fyrcylindrig motor från Austin 1938, men då Austin i samma veva lade ner tillverkningen av densamma utvecklade man en egen istället.
1946 återupptog man tillverkningen efter kriget av samma modell som innan men nu kallad Regent. Den såg fortfarande ut som en motorcykel med skal, och kom att byggas ännu en del år framöver. 1953 presenterade man dock sin första riktiga bil, eller tja, nästan, den hade chassi bestående av trä och aluminiumkaross, och tre hjul. Men Regal som den hette kom att bli ganska framgångsrik och långlivad.




Det var inte bara i Israel man var aktiv, man var också drivande att starta biltillverkning i Turkiet, Anadol var en Reliantprodukt som lanserades 1966. Och så var man i Grekland med, Reliant Ant var ett steg tillbaka i utvecklingen med en trehjulig lastbil, inte olik italienska Piaggio, och dessa kom att byggas även på licens hos Mebea i Grekland. 1973 kom den uppsnofsade Reliant Robin, och lite efteråt en fyrhjulig modell som fick heta Kitten. Dessa två modeller kom senare att hamna i Indien där de tillverkades av Sipani under 1980-talet.






Jag tror det såldes en del Scimitar i Sverige. Jag vill minns att man såg dem då och då på 70-talet. (Eller minns jag åt skogen?)
Comfort Racing hade väl en?
Här i Skåne finns en röd vänsterstyrd som brukar dyka upp ibland på tisdagsträffarna i Löddeköpinge.
Jag gillar dem.
/J