Från tre till fyra hjul med Lagonda
Fyra hjul var ingen självklarhet i bilens barndom, ofta nöjde man sig med tre
Men Lagonda startades av amerikanen Wilbur Gunn som hade kommit till England i slutet av 1890-talet, och namnet Lagonda tog han från en liten flod hemma i Springfield, Ohio. Han slog sig ned i Staines, middlesex och började experimentera med motorcyklar i sitt trädgårdsskjul. 1905 hade han åstadkommit en trehjuling med ratt som näppeligen likande en bil, men den kom ändå att vinna uthållighetsloppet London-Edinburgh samma år.
Mellan 1913 till 1926 byggde man ungefär 6000 småbilar av typen 11 och 11,9HP, den var avancerad med självbärande kaross som dock byttes ut mot vanlig ram de sista åren. Denna lilla bil kom att byggas i mer exemplar än vad Lagonda kom att göra totalt de följande 30 åren.
På 1930-talet var Lagonda synonymt med fart, dom byggde bland världens snabbaste standardbilar, toppfarter på närmare 200km/h var möjligt i Rapidemodellerna, och full fart gick det också mot konkursen som oundvikligt skedde 1935. Wilbur Gunn hade avlidit 1920 och efter det var Lagondas verksamhet ute på ett gungfly. Ny ägare till hela rasket blev Alan P. Good, som även övertalade sin gamle vän Walter Owen Bentley att komma med i det nya lagonda. W.O Bentley hade sålt av sitt livsverk till Rolls Royce några år tidigare och var formellt anställd där men rullade mest tummarna. Hos Lagonda konstruerade han deras formidabla V12 motor som kom 1938. Lagonda V12 blev en av tidens dyraste, men snabbaste bilar och 189 stycken hann byggas innan krigsutbrottet.
Efter kriget var kassakistan tom igen, men traktormogulen David Brown från Yorkshire var dock på spenderhumör, 1947 års shoppingrunda resulterade i att han tog över Aston Martin. Året efter Lagonda och senare även Tickford, som i huvudsak byggde Lagondas karosser. Den nya Lagondan som kallades 2,6litre var en vacker och välbyggd modell till största delen ett verk av W.O Bentley, 510 stycken byggdes innan man förstorade motorn 1953 och kallade modellen 3litre. 270 stycken hann byggas av den innan man lät Lagonda diskret försvinna från katalogerna 1958.
Men det är inte så lätt att ta kål på legender, ibland förkroppsligas dom och gör små korta gästspel i verkligheten. Som nämnts i inledningen så har Lagondanamnet återkommit lite då och då. Först med Rapide, som i det mesta väsentligt var en Aston Martin men med Lagondas signatur och karosserna gjordes av Touring i Italien. 55 exemplar byggdes mellan 1961-65 med Aston Martins fina DB4 motor på 260 hästar.
Sen stoppade man undan Lagonda längst in i arkivskåpet och dammade inte av det igen förrän 1974 då man byggde en serie fyrdörras V8 bilar i sju exemplar, en rätt okänd föregångare till den kommande Aston Martin Lagonda som presenterades 1976. Det här var ett radikalt hi-techskepp av mest extrema slag, den liknade ingenting annat, före eller efter. 1980-talet var turbulent för Aston Martin men Lagondan överlevde ett antal rockader bland ägarna och stannade kvar i programmet till 1989.