I händerna hos ZIL

De sovjetiska ZIL-bilarna bar omissigenkännlig amerikansk prägel. Dom har ofta kallats för Packardkopior och det hävdas att dom stulit pressverktyg med mera för detta. En hel del om myterna är inte helt sanna, men det köptes in många amerikanska bilar i studiesyfte.
 
Packards på villovägar, Den moderna Clipperkarossen presenterades strax före krigsutbrottet, och dessa 42:or har högst troligt kommit till Sovjet via det så kallade lend-lease där USA skickade massor med både civilt och militärt materiel till Sovjet från 1941 och framåt.
Båda vagnarna hamnade sedan hos ZIL, som var vikta att tillverka en lyxlimousine för den sovjetiska överheten. ZIL 110 kom dock att besaeras mer på den mer konservativa model 180-karossen. 
 
ZIL 110.
 
Packard 1949 införskaffad av ZIL.
 
Ett äkta dollargrin i Moskva, Buicki 1950 också ägd av ZIL for troligt studiesyfte.
 
Lincoln Cosmopolitan studerades också för framtida idéer. I Sovjet behöll man dock sina fåtaliga modeller väldigt länge i produktionen. Industrin i Sovjet var helt politiskt styrd och tillgången på nästan allting hårt ransonerad. 
 
1953 införskaffade ZIL en Cadillac Fleetwood och en Chrysler Crown Imperial limousine, de två mest luxuösa och dyra bilarna från USA vid den här tiden.
 
Cadillac Fleetwood limousine i NAMI:s laboratorium 1956. Det skulle vara intressant och veta genom vilka omvägar dessa bilar kom dit.
 
Cadillac Fleetwood 1961, och denna kom till viss del gå igen på den uppdaterade ZIL 111G.
 
 
Ingenjörer hos ZIL har fått tag i en Lehmann-Petersenbyggd Lincoln limousine och cruisar en runda på stan. Den nya ZIL 114 som visades 1967 bär en del drag av denna.
 
Den här Buick Le Sabre cabben från 1974 skall också varit i ZIL:s försorg. Man kan misstänka att den anändes mer till nöjesåkning än studiesyfte
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback