Meteorer på Torslanda

1949 gästade ett förband Gloster Meteors från RAF Göteborg, detta besök hade föregåtts 1948 av 65th sqn och deras Hornets som gästade Säve: svärm-pa-säve-1948.
 
 
Nu kom engelsmännen med Gloster Meteors, ett ganska stort tvåmotorigt jetjaktplan. Vid den här tiden hade svenska flygvapnet redan så smått börjat flyga jet, Vampire och Saab J21R fanns, nya toppmoderna J29 hade inte kommit i tjänst ännu. Men Meteoren var ett ännu större och kraftfullare plan än dessa, och Säves rullbana räckte helt enkelt inte till, så man fick landa på det civila Torslanda en bit bort istället. 
 
Svenska flygvapnet hade aldrig Meteor, men däremot kom tre stycken hit 1955 som civilregistrerades, målades gula och tjänstgjorde som målbogserare hos svensk flygtjänst. Mer om dessa finns att läsa här: lae.blogg.se/2013/february/malgang-4-2.
 
Gloster Meteor hade som ett av få jetplan kommit i tjänst redan under krigsåren, i juli 1944 kom den ut på förbanden. Denna modell kom att förfinas och uppdateras i otaliga modeller allt eftersom utvecklingen fortskred. Än idag använder Martin-Baker två Meteorer som testbäddar för olika katapultstolar. Totalt byggdes nära 4000 av dessa plan. Men många strök med i våldsamma krasher, dock planerade sådana. Medan de svenska meteorerna drog luftballonger på släp för målskjutning, så hade britterna en annan vinkel, man skjöt skarpt rätt på planet istället! Dessa meteorer var radiostyrda, och närmast i bild ser vi VT310 som hade levererats ny till 616:e skvadronen 1948, och den ändade sin karriär brinnande i medelhavet den 12:e maj 1960 när den som obemannad drönare sköts ner utanför Malta 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback