Öppet i Moskva

Det verkar som om cabrioleter inte var så värst vanliga i Sovjet, inhemska bilmarknaden hade inga, förutom de gigantiska paradvagnarna från ZIL, som i stort sett bara sågs ute med höga militärer glidandes förbi röda torget en gång varje år, den första maj.  Bland de som hade möjlighet att införskaffa fordon från utlandet var öppna bilar kanske inte något vettigt alternativ i den ryska väderleken.
 
En Lincoln Cosmpolitan från 1950 var nog en ovanlig syn i det tidiga femtiotalets Moskva.
 
Pontiac Silver Streak 1950, någonstans ute på landsbygden
 
Rambler American cab 1966, den var ovanlig även hemma i USA med bara 2092 stycken gjorda.
 
Likaså var en äkta Dodge Dart GT cab en ovanlig bil 1969, speciellt i Sovjet.
 
Vräkig Cadillac Eldorado 1966. I bakgrunden kan man även skymta andra främmande fåglar. Bland Latvija-bussarna har det trängt in sig en VW-buss, och längst bort skymtar även en Mercedes.
 
En av dom tuffaste bilarna i Moskva sommaren 1966 torde varit den här Chrysler 300 cabben.
 
Chevrolet Impala SS 1966, med Schweiziska diplomatskyltar.
 
Och en Plymouth Satellite 1966, med vanliga Schweiziska skyltar, hemmahörande i kantonen Aargau, norra Schweiz.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback