Sportbilar från gömmorna

En del sportiga förslag som inte blev av, en del blev nästan av och några blev det, fast inte riktigt som de var tänkt.
 
Rally från Norge var ett projekt av designern Ralph Lysell, som flyttade dit 1949 och 1951 stod norges första sportbil klar, en avancerad design för sin tid.
 
 
Gutbrod blev en kortlivad bil i efterkrigstidens Tyskland mellan 1949 och 1954. runt 1950 byggdes ett par prototyper till en sportigare Gute, dessa två olika karossförslag snickrades till av Wendler.
 
Jensen byggde Austin Haleys karosser och fungerade som lite uppfinnarverkstad också. Här en prototyp från dom från 1954 för ett alternativ till en Austin Sports. Den kom inte att byggas men mycket av det hela känns i igen i MGA som kom något senare.
 
De här två muntra små bilarna kommer också från Jensen och är prototyper för Austin-Healey Sprite.
 
Mer lik den kommande "Frogeye" Sprite, den här är daterad 1958 men nedfällbara lampor slopades före produktionsstarten.
 
Apollo GT var ett försök att bygga en exotisk GT vagn, i USA. Det blev totalt runt 90 Apollos byggda och den återuppstod seanre under namnet Griffith och Vette Ventura. Prototypen ovan saknar bakre sidofönster och lite annat som tillkom senare.
 
En design som sattes i produktion så småningom, ritad av Chuck Jordan visades det här konceptet 1965, och kom att gå igen som Opel GT några år senare. Grundformen togs även tillvara på för kommande Corvette generation tre. 
 
Alpine A110 med modernare linjer, byggd av OSI 1967
 
Alan Fraser Engineering i Kent byggde en testvagn på Hillman Imp basis 196, K9 var avsedd för racing men inte mer exrem än att den skulel kunan göras som gatbil också. Den enda prorotypen modifierades några gånger mn kom aldrig ut på vare sig racerbana eller gata.
 
Shiroma, japansk sportbil sågs på mässorna 1973 poch sen inte mer.
 
Lotus X-100 var ett concept 1983 för en lågbudgetlotus, 1898 kom Elan som bar en del drag av den.
 
TVR har haft många upp och nedgångar genom åren, mest ned. 1988 försökte man rädda imagen med "White elephant" som hade en Bathurst racing preppad Holden V8 på 5 liter under huven
 
Pontiac Fiero var en särling i sortimentet med glasfiberkaross och mittmotor, här två prototyper för facelift 1989 med mycket drag av storebror Firebird.
 
 
Nytt på suerbilsfronten, SAvage Rivale GT från Nederländerna, återstår och se om det blir någon uppföljning på den här tuffingen.
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Ankan1

Fieron brukade till skillnad mot sin storebror Firebird ibland att självantända i motorrummet pga överhettningsproblem.Om detta blev löst under de år Fieron tillverkades låter jag vara osagt.

2013-04-19 @ 00:24:28
Postat av: Ankan1

Opel GT och Karmann Ghia mfl som hade karosser som de värsta sportbilarna men när man lyfte på huven så satt där många gånger en trött järnspis från de mer alldagliga märkesversionerna.

2013-04-19 @ 00:28:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback