Orphans SSSR
Orphans är den allmänna benämningen främst i USA på bilmärken som itne längre finns bland oss, här är några exempel från Moskva, och tiden då de fanns.
Hudson Commodore 1949 med privatskyltar
En ovanlig bil även på hemmaplan och definitivt en sällsynt syn i femntiotalets Sovjet, Henry J 1952. Denna köptes in av GAZ som studieobjekt.
Henry J:s storebror hette Kaiser, här en De Luxe från 1953
Oldsmobile är ju också som bekant borta sedan några år tillbaks, men här en 1953 års Super 88 som har några år på nacken. En något nyare Fiat skymtar i bakgrunden och det här verkar vara i samband med någon slags utställning.
1953 Hade Packard inte så många år kvar i branchen, detta är en Patrician.
Plymouth Cranbrook 1953.
Hudson Jet blev ingen succé, Hudsons kompaktbil fanns bara åren 1953-54 och när compactklassen introducerades på allvar runt 1960 var Hudson redan historia.
En småbil det gick bättre för var Rambler, Nash var först med att erbjuda tre karosstorlekar i början av 50-talet, det tog ett decennikum innan de andra såg fördelen i det. Det här är en Rambler Custom från 1954
De Soto Diplomat, exportmodell 1955
Nash introducerade en riktig compact car med sin Metropolitan, som byggdes hos Austin. Den här tillhör den franska delegationen som gör den anglo-amerikanska lilla bilen malplacerad på mer än ett sätt.
AMC Rebel, 1970
Kommentarer
Trackback