Udda kombilösningar igen

mer på temat konstiga kombis, som egentligen inte fanns.
 
Shooting brakes har behandlats här och var innan, hur dessa bilar avsedda för jakt blev urtypen för de senare kombibilarna. Ofta var det stora rejäla vagnar, men jagar man bara småvilt så kanske en Opel P4 räckte?  Byggd av Wendler 1937. 
 
Under krigsåren byggdes inga personbilar i USA, men för at fylla visa behov byggdes befintliga bilar om. Dessa två Mercurys är gjorda av Monart och byggda på 1942 års modell.
 
1950 hade få människor utanför japan hört talats om Datsun, som dock var lite av någon veteran i japansk biltillverkning vid den här tiden.  Denna udda lill-kombi är ogenerat baserad på en amerikansk Crosley.
 
En mycket märklig och futuristisk kaross från Johann Heinrich i ÖSterrike, baserad på ett Volkswagenchassi, 1951.
 
Ford Taunus fanns inte som kombi men denna är specialbyggd av Papler 1951
 
Alfa Romeos obskyra Jeep 1900M är inte så välkänd, och blev ganska kortlivad. Ett fåtal ex byggdes som täckta kombibilar främst för fältambulansbruk
 
En annan italiensk kombi som inte fanns, Fiat 1500 1961 med elegant avslut av OSI.
 
Ford ANgila gick också att bygga om till ett slags sportkombi, eller snarare en hatchback om man så vill. Jobbet gjordes av Abbott som byggde kombis på Fords övriga sortiment också.
 
Ford Mustang kombi?  Ja, från Nederländska återförsäljaren som även gjorde en broschyr på denna, men troligen byggdes bara en bil om.
 
Med Chryslers nya A-body på Dart/Valiant från 1967 fanns inte längre varken hardtop eller kombi kvar. Förutom i Spanien där Dodge Dart byggdes av Barreiros och kallades 3700GT. Kombin var dock ingen reguljärmodell utan gjordes på beställning. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback