Tunga fordon i återvändsgränden

Bussar och lastbilar som inte blev annat än försök och prototyper.
 
Strömlinjeformad Skoda från 1938, såhär slimmade blev dock inte bussarna då eller senare.
 
Scammell hette tillverkaren som byggde de största ocj tyngsta lastbilarna i England. 1929 byggde man ett exemplar för riktigt tunga transporter, den här prototypen hade lastkapacitet på 100 ton.
 
Kaiser-Frazer började bygga bilar efter kriget, och man byggde även en prototyp till en buss. Någon merKaiserbuss blev det itne men detta exemplar sattes dock i reguljär trafik och rullade ända in på 60-talet.
 
En annan snitsig buss från öst, Ungersk Ikarusprototyp från 1958
 
Ryska ZIL gjorde fordon i alla storlekar, denna mindre lastbil E169 kom dock aldrig i produktion.
 
Sexhjulsdriven prototyp från Östtyska IFA-Robur 1975.
 
Inte ens menad för trafik på planeten jorden. 1963 var rymdkapplöpningen igång och Grumman byggde denna "mo-lab" som ett experiment på hur ett fordon för astronauter på andra planeter skulle kunna tänkas se ut.
 
I framtiden på 1960-talet skulle vi inte bara åka till andra planeter, vi skulle köra turbinbilar också, GM, Kenworth och flera andra provade drivkällan i tunga lastbilar med, så även Freightliner med denna Turboliner prototyp som kördes hårt tvärs över kontinenten 1965.
 
En Leyland från 1953 med lågbyggd hytt.
 
En prototyp från Ford ute på prov 1973, Elba hette denna då, men med en del ändringar kom den senare i produktion som Transcontinental.
 
KAZ 608B Kolida ser produktionsmässig ut, men av någon anledning kom denna ryska lastare aldrig att serieproduceras.
 
MAZ Perestroika 1988 var inget annat än en ren konceptbil.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback