Volymmodell
Vid första anblicken ser det ut som en vanlig BMW 750iL, en närmare titt avslöjar att grillen ser mer ut att höra hemma på en 730i.
Bakifrån ser det mer egendomligt ut, en svart räfflad bakstam avslöjar att det är något fuffens med den här bilen.
Så börjar vi räkna under huven, en,två,tre,fyr... sju,åtta,nio...ähhh, en,två,tre,fyra,fem... fjorton,femton... SEXTON!
BMW smidde planer på att göra den ultimata autobahnkryssaren med något som inga konkurrenter hade, en V16-motor. I något utslag av obegripligt tyskt skämtlynne kallades det för projekt Guldfisk, och motorn började arbetas på under hösten 1987 och redan i börn av 1988 stod den klar att testas. Det kom att bli en 6,7 liter stor motor med sextoncylindar i ett aluminiumblock. Effekt låg på 408 hästar och gav 637Nm vid 4900 varv. Dock kom inga BMW-köpare att få nöjet att susa fram bakom en sextoncylindrig maskin, utan guldfisksmotorn kom att stanna vid ett enda exemplar mer i ett egensyfte, för att visa vad man kunde bygga.
Kommentarer
Trackback