En incident med efterspel 1946

Sveriges mest berömda avåkning skedde på detta datum, den 28:e september 1946.

 

Idag för 67 år sedan blev Konungen något försenad till middagen på slottet, för det kungliga ekipaget for av vägen och ner i ett dike vid gamla Södertäljevägen. Det har sedan dess spekulerats till och från om att Kungen hade hetsat chauffören, eller att till och med hans Majestät själv hade satt sig bakom ratten. Mest troligt dock är att den tunga Cadillac Fleetwooden av 1939 års modell, med antagligen lika gamla däck av diagonaltyp inte var helt kompatibel med en blöt svensk landsväg. Det verkar inte gått särskilt fort för alla inblandade inklusive Cadillacen undkom oskadda, om än något blöta om fötterna.

Efterspelet blev dock ganska märkligt, 1946 var det här en bra bit utanför civilisationen, men när modernare tider och kommers bredde ut sig och började etablera sig vid den här platsen var namnet givet, området kom att kallas ”kungens kurva” helt enkelt. Idag präglas stället av köpcentran och grossistverksamheter, och edn nya E4:an skär rakt igenom hela det moderna Kungens Kurva.

Men var låg den ursprungliga kurvan? Det har tvistats en del om vägens ursprungliga sträckning, Jörgen Persson på Riksettan är en av dom som engagerat sig länge att lokalisera platsen. Och nu verkar gåtan fått sin lösning, genom läsartips och vittnesmål från folk som var med den där gången har Jörgen nu fastslagit det ursprungliga kungens kurva, där Cadillacen åkte i diket den där höstdagen 1946, och Konungen blev blöt om fötterna.

 
En plats som förtjänar K-märkt status, i denna dunge inte långt från Ikea vid Kungens kurva, hittar Jörgen Persson från Riksettan den ursprungliga kungliga kurvan.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback