Kaisers exotiska kusin, Bergantin
Det började med ett varv i Richmond, och ett krig. Henry J Kaiser byggde de berömda Libertyskeppen som blev havets T-Ford, vid krigsslutet bestod Kaisers imperium av sju stora varv, och en väl tilltagen kassakista. Med hjälp av ingenjören Joseph Frazer skulle korperationen utvidgas med biltillverkning. Kaiser-Frazers bilar presenterades redan 1946 och var amerikas mest moderna och nyskapande bilar i sin tid. Dock gick det med Kaiser som med de andra som varit lite för snabba i startgroparna efter krigsslutet, dom blev efter några år omkörda av de stora etablerade märkena. Kasiern blev snabbt omodern, men 1953 gjorde man genidraget att förvärva Willys Overland och fick då deras Jeep i huset, året efter lade man ner tillverkningen av Kaiserbilarna men Jeeparna fortsatte vara framgångsrika. Vid den här tiden åkte ett argentinskt sändebud runt i USA för att knyta kontakter och locka amerikanska investerare att börja bygga bilar hemma i Argentina, den enda som såg en möjlighet i detta var Henry Kaiser. Just Jeepen skulle vara perfekt för sydamerikanska landsbygden och redan 1955 började man bygga en stor fabrik i Santa Isabel, Cordoba, som kom att bli något av Argentinas motsvarighet till Detroit.