Bakluckor, i svartvitt

Reklamfolkets mest älsklade öppning på bilen, bakluckan.
 
GM:s bilar kom 1970 med en baklucka med finess, den försvann nämligen helt när den öppnades. "clamshell" kallas den och här från Chevrolet 1971, i annaons specieltl för polisen.
 
En skål från bakluckan i BMW 1600/2....
 
Audi 100 hette 5000S i USA, och så här mycket bagage ansåg man att man kunde knöka in i den.
 
Inte fullt lika mycket rymdes i Fuldamobil... Här är den holländska varianten, Som hette Bambino 200.
 
Utflykt med Ford 17M Taunus Turnier, med de egensinniga bakljusen upptill som försvann på tidigt stadium.
 
Plymouth Cricket var en Hillman Avenger som bytte namn när den korsade Atlanten. Det blev en ganska kortlivad modell i nordamerika som såldes åren 1971-73. 
 
En rejält mycket större kombi, Oldsmobile Super 88 Fiesta wagon på mässa 1957
 
Citroën B11 Commerciale var en av de första kombibilarna med riktig baklucka när den kom 1938. Den upphörde tillverkas vid krigsutbrottet och kom sen tilbaks en kort period på femtiotalet.  En föregångare, som rymde en otrolig mängd bagage.
 
Fiat 124 kombi, eller giardinetta som italiernarna kallar det.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback