experimentiella återvändsgränder
Den rumänska ingenjören Aurel Persu byggde denna egendomliga prototyp 1922, detta var den första bilen där man placerade hjulen innaför karosskanten, Aurel var decennier före sin tid med det tänkandet och aerodynamiken på denna tingest var exceptionellt bra öäven med moderna mått. cw 0,28 har uppmätts i modernt vindtunneltest.
Imperia var en liten tysk motorcykeltillverkare i Bad Godesberg, 1935 försökte man sig på en prototyp till en småbil. Autenrieth gjorde karossjobbet till denna strömlijeformade skapelse, men någon färdig bil blev aldrig av och Imperia gick i stöpet med detta projekt.
Inte alltid tyckte man ett hjul i varje hörn var en bra idé, varför inte placera dom diagonalt istället? Dymaxionbilen på 1930-talet använde detta koncept, helt utan framgång, fast det togs upp 1946 av den italienska konstruktören Alberto Gorgoni 1946
Och 1959 dök diagonalhjulen upp igen, oväntat nog i Jugoslavien, Prvenac 250cc prototyp.
PLM i Belgien kam att ta över den amerikanska minibilen Keller för montering i Europa. Väldigt få av dessa blev byggda men innan des hade de byggt den här droppformade prototypen 1947.
Convair 118 ser som bil betraktat ut lite konstig men det beror på att det egentligen var ett flygplan!
Flygande bilar har sett lite då och då, sällan har de fungerat som det varit tänkt varken som bil eller plan, men Convair var kanske det elegantaste försöket av dom
En senare skapelse med märkligt forspråk som inte slagit igenom, Bede 1980.
Kommentarer
Trackback