Tidiga försök och framförhållning
Reeves, även kända för sin åttahjuliga och senare sexhjuliga bil, började experimentera med automobiler redan 1896. Då provades den här vagnen som underligt nog kallades Reeves "motorcycle"
Selden var också tidigt ute i Amerika med självgående vagnar, men inte så tidigt som dom hävdade och tvister om patentintrång upptog mestadelen av George B Seldes karriär. 1908 byggde han i allafall den här innovativa midjestyrda bilen.
Henry Ford utforska det mesta i bilväg, så 1913 byggdes ett par eldrivna provbilar.
Efter första världskriget kom många flygplanstillverkare att försöka sig på bilbranschen. En av dom var Gabriel Voisin, som var känd för sina pionjärinsatser i aviatiken, och senare stora dyra lyxbilar. Men 1919 gjordes en billig enkel cykelbil i hans verkstad.
Låg profil med självbärande kaross och framhjulsdrift, så tänkte sig Gardner att framtiden skulle te sig 1930. Det kom den på sätt och vis göra också, fast långt senare.
Norsk-svenska industridesignern Ralph Lysell hade också en vision om hur framtiden skulle bli, 1936 ritade han och lät bygga den förunderliga Avions, men något mer i denna stil såg aldrg dagens ljus.
En mycket nätt, ekonomisk och modern småbil som låg rätt i tiden. Så kom japanerna att ta världen med storm på 1970-talet, men här är den första prototypen från Mazda som byggdes redan 1940.
Checker byggde ju enbart bilar för taxibruk under lång tid, men man försökte förnya sina konservativa fordon emellanåt. Som med den här framhjulsdrivna experimentvagnen 1946.
Ferguson tog fram det första praktiska systemet för fyrhjulsdrift i personbilar, och på vägen dit provade man ut det i ett antal olika experimentbilar, denna kombin rullade omkring på vägarna 1961.
Kommentarer
Trackback