Hårda och tunga försök

Prototyper från pansarvärlden. När det gäller militära ändamål sparas sällan på krutet, alla infall och utvägar provas för att ta fram fordon för framkomlighet, styrka och försvar.
 
För amerikanska armén , Jeffery pansarmobil 1914.
 
En av de mest extrema pansarfordonen någonsin, med en trimmad Packard V12 gjorde The Tiger 180 blås i öppen terräng, men detta attraherade inte militären alls. Det rörliga tornet däremot kom att tas tillvara, denna konstruktion satt senare på flertalet bombplan och även mindre stridsbåtar. Konstruktören bakom det hela hette Preston Tucker.
 
I Sverige byggde man på 1920-talet upp ett pansarförsvar. Karossen till Landsverks första prototyp, L170 byggdes på flottans varv i Stockholm, och har därför en M/98 37mm marinkanon som beväpning. En enda L170 byggdes och den står idag på Arsenalen i Strängnäs
 
På Arsenalen står även Landsverk L30, som hade egenheten att den skulle kunna växla mellan band och hjul under färd.
 
På samma  museum står även den monstruösa Artillerikanonvagn AKV151, det var en Bofors 15,5 artilleripjäs placerad på ett stridsvagnschassi. Tanken var att sätta upp ett slags rörligt artilleri. Just röra sig junde den inte så bra med 51 tons tomvikt och den enda prototypen blev snabbt museiföremål.
 
Åttahjulig terränglastbil från Corbitt 1946, kallad T33.
 
Att att ta sig fram över vatten är också praktiskt, Hans Trippel har haft ett finger med i de flesta amphibiebilar som konstruerats, den här varianten V5 testades av tyska armén 1935.  
Och från Dodge kommer den här skapelsen som skulle ta sig fram över alla typer av lös terräng samt vatten med roterande skruvar. Konceptet hade utvecklats redan på 20-talet av Geoffery Pyke och här kan man se hur det fungerar i praktiken.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback