Märkliga Monterosa
Lyxbilstillverkaren isotta Fraschini hade upphört med biltillverkning i mitten av 1930-talet men satsade på en comeback efter kriget.
Mest känt är nog namnet i marint sammanhang, Isotta Fraschinis båtmotorer var och är fortfarande välkända, likaså deras flygmotorer. Och bilar såklart, under åren 1900 till mitten av trettiotalet gjorde man stora lyxiga bilar i klass med Hispano-Suiza, Rolls-Royce, Bugatti och de andra. Men depressionstiden slog ut en stor den av deras kundkrets och man lade ner biltillverkningen för att satsa på den tyngre divisionen av fartygs och flygmotorer.
Återupplivandet av bilmärket kan ha att göramed att orderingången på motorer till pansarkryssare och bombplan tröt av förklarliga skäl. Istället behövde det nya Europa sättas på hjul, Isotta Fraschini ingick vid den här tiden i CEMSA-Caproni, och 1947 hade man färsdigställt två prototyper att visa upp. Cemsa F11 som var mer åt det folkliga hållet och Monterosa, en stor exklusiv och lite annorlunda bil.
Återupplivandet av bilmärket kan ha att göramed att orderingången på motorer till pansarkryssare och bombplan tröt av förklarliga skäl. Istället behövde det nya Europa sättas på hjul, Isotta Fraschini ingick vid den här tiden i CEMSA-Caproni, och 1947 hade man färsdigställt två prototyper att visa upp. Cemsa F11 som var mer åt det folkliga hållet och Monterosa, en stor exklusiv och lite annorlunda bil.
Cemsa F11
Monterosa ocupe
Monterosa cabriolet
1996 gjordes ytterligare ett försök att återuppliva det anrika Isotta Fraschini, T6 var en snygg coupé baserad på Audimekanik, två år senare presenterades även en cabrioet kallad T12, men det stannde vid dessa två prototyper.
Kommentarer
Trackback