Rockolas scooter
Scooterboomen tog sin början före Vespor och Lambrettor som annars anses vara själva arketypen för scooters. Mallen för dessa sattes redan 1936 med Salsbury Motor Glide. Under några år blev scootern populär, Cushman, Powell och Moto-Scoot hette ett par andra märken som etablerade sig.
Och så kom Rock-Ola scootern 1937. David Cullen Rock-Ola hade börjat med att serva och senare tillverka myntstyrda automater av allehanda slag, och som naturlig förlängning av det började han konstruera jukeboxar och snabbt blev dessa ”Rock-Olas” mycket populära. Och som sidoverksamhet ritade han denna scooter som sattes i produktion någon gång under 1937, patentansökan lämnades dock inte in förrän 1938.
Och så kom Rock-Ola scootern 1937. David Cullen Rock-Ola hade börjat med att serva och senare tillverka myntstyrda automater av allehanda slag, och som naturlig förlängning av det började han konstruera jukeboxar och snabbt blev dessa ”Rock-Olas” mycket populära. Och som sidoverksamhet ritade han denna scooter som sattes i produktion någon gång under 1937, patentansökan lämnades dock inte in förrän 1938.
Scooterboomen kom av sig med utbrottet av andra världskriget. För Rock-Olas del ställdes maskinparken om till att svarva finmekanik åt vapenindustrin, och man byggde M1-karbiner på kontrakt år armén. Efter kriget fortsatte man med jukeboxar och spelbord, scootern som aldrig blev någon större framgång för dom, lär ha byggts i blygsam skala under 1945. Varumärket Rock-Ola lever vidare än idag, och är fortfarande stort inom
jukeboxvärlden
Rockola Empress.
Kommentarer
Trackback