Visa dekaltrimmat

Citroën hade en uppsjö med små specialmodeller av allehanda slag, här är några varianter på Visa
 

Syndigt svart med Carte Noire

 

Visa Super E Noire Filet Rogue känns mer komplicerat namn än nödvändigt

 

1984 var det dags för olympiska spel, sommar-OS hölls i Los Angeles och vinter-OS i Sarajevo. Och för detta evenemang kom Visa Olympique ut i bilhallarna.

 

Visa Champagne i champagnefärg såklart. Såldes i England 1983.

 

Visa Sextant 1980, med en lite marin anstrykning, serien gjordes i 2000 exemplar baserade på Visa Super, och kostade 1900 francs extra.

 

Crystal, specialmodell för Tyskland men en särskild blågrå metallic kulör

 

Visa Platine i mörk metallic, i England såldes en variant med namnet Platinum, lackade i en speciell ljusgrå pearlmetallic.

 

Visa Leader, ett namn som även anändes på CX-modellerna, alla i grått med sparsam utrustning.

 

Challenger var en lite uppsnofsad GT, utom i Nederländerna där den baserades på 14TRS varianten och hette 145S istället. 3000 skall ha tagits fram 1985 av denna vita specialare.

 

West End, 1982

 

1000 Pistes var mycket mer än bara lite klistermärken. Fyrhjulsdrift, skivbromsar runt om och den lilla 1360cc motorn uppskrämd till 115 hästar med hjälp av dubbla Webrar. Femväxlad låda ingick också. Detta packat ner i en 860 kilos bil gjorde den till en dräpare. Prislappen var också en dräpare, 120 000 francs var mer än tre gånger mer än en vanlig Visa Super.

 

För drygt halva priset fick man en tvåhjulsdriven Pistes-wannabe. Chrono hade samma motor men med mindre webrar och på 95 hästar. Femväxlad låda ingick i den här också, men hade vanliga trumbromsar bak.

 

Och ännu mer ekonomisk var en GT Tonic med samma tuffa skärmbräddare och lite annat lull, men i övrigt en vanlig GT-motor på 80 hästar.

 

Kommentarer
Postat av: Rikard F.

Sextant :-)

2014-03-09 @ 21:57:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback