Elbil som strömmat in
Spänningpå vägen, få sladd och slå en volt, mot strömmen... i princip alla elbilsskämt och klyschor är sådär 100 år gamla vid det här laget, från tidpunkten då elbilen började förlora loppet mot andra drivkällor och tynade bort.
Denna äldre generation av elbilar väcker förundran idag, för man tror i många fall att det är ny sensationell uppfinning som skall rädda världen, igen... Men så är itne fallet. Eldrivna fordon började dyka upp redan på 1890-talet. Och dess prestanda och aktionsradie var inte långt efter dagens generation av desamma.
Denna äldre generation av elbilar väcker förundran idag, för man tror i många fall att det är ny sensationell uppfinning som skall rädda världen, igen... Men så är itne fallet. Eldrivna fordon började dyka upp redan på 1890-talet. Och dess prestanda och aktionsradie var inte långt efter dagens generation av desamma.
I Sverige var dom dock aldrig särskilt vanliga, och sällan ser man dom importeras, men denna Detroit Electric från 1919 kom in i februari.
Det fanns fyra större elbilstillverkare i USA för drygt 100 år sedan, Baker, Detroit Electric, Ohio och Rauch&Lang. Trligen byggde dom på samma licens för de såg närmast identiska ut. Baker var först ut 1899 med detta concept, och Detroit Electric var sist av avsluta sviten. De byggde på samma grund ända fram till 1938 dock i mycket få antal de sista decenniet.
Principen är densamma som moderna elbilar, chassit består att ett stort batteripack, inredningen och komforten får dock ges bättre betyg på denna förlaga, ombonat som ett litet finrum med högt i tak. Passagerarna sitter med ryggen mot vindrutan och styrning sker med rorkult, en "tiller"
Sikten är mycket god, rutorna är välvda, nånting som var extremt ovanligt på en kaross då.
Den närmast droskliknande karossen hade blivit omodern rätt tidigt ändå fortsatte man med dne länge. För de kudner som ville ha en mer "modern" look på sin elbil gick det att få försänkt tak... Mot slutet av 1920-talet när produktionen hos Detroit Electric mest var på beställninsbas moderniserade man den även med front och akter från nyare bilar, de sista fick en facelift med Dodgedelar...
Kommentarer
Postat av: svensson
I Kalla Anka-serien hade farmor Anka en sådan här bil: en svart hyttliknande elbil.
Jag tänkte spontant, "en farmor Anka-bil", när jag såg detta reportage.
Trackback