Sextondelar från Renault
I Renaults hemlighus pågick under många år projekt 115, som skulle bli en helt ny modern bil för massorna. Redan 1958 togs de första studierna och prototyperna fram
Tidigt var även Ghia inblandade för att ge lite fingervisning om framtidens former för den nya Renaulten. Nu kom slutresultatet mest att vara Philippe Charbonneaux verk, men en del Ghiainfluenser kan spåras i det färdiga resultatet, Renault 16.
Den presenterades 1965 och hade en för sin tid en revolutionernade kaross, en hatchback, ett mellanting mellan sedan och kombi. Något sådant hade aldrig tidigare setts och 1966 blev modellen vald till årets bil. Men det fanns en del planer på att utveckla 16 till både sedan och coupé kanske för att ta upp komkurrensen med Peugeots 304 som gjordes i dessa varianter. Men Renault 16:s popularitet låg i sin grundform, den smarta rymliga halvkombin och som sådan kom den att byggas oförändrad ända fram till 1980.
Den presenterades 1965 och hade en för sin tid en revolutionernade kaross, en hatchback, ett mellanting mellan sedan och kombi. Något sådant hade aldrig tidigare setts och 1966 blev modellen vald till årets bil. Men det fanns en del planer på att utveckla 16 till både sedan och coupé kanske för att ta upp komkurrensen med Peugeots 304 som gjordes i dessa varianter. Men Renault 16:s popularitet låg i sin grundform, den smarta rymliga halvkombin och som sådan kom den att byggas oförändrad ända fram till 1980.
Coupé från Bertone som kallades Ontario
Charbonneaux ritade en egen coupé som idag finns bevarad men den stannade vid prototypstadiet. Likaså gjordes en vanlig sedan på prov också.
Ett stickspår från projet 115 kom att döpas om till 118 och blev i förlängningen Renault 6, en mindre halvkombi.
Och en stor-16, prototyp från 1971 som senare kom att bli Renault 18
Den färdiga Renault 16.
Kommentarer
Trackback