Européer från Amerika
MG TF, en modell som såldes mycket av i USA på den tiden, nu har en därifrån hittat hit.
Porsche 912 lades ner 1969 men återupplivades igen 1976 enkom för USA, som 912E 1976. Detta för att fylla gapet mellan den nedlagda 914 och den kommande 924. 912E fick VW:s 2litersfyra med Bosch insprutning. Sällsynt modell som byggdes perioden maj 1975-juli 1976 i blott 2032 exemplar.
två intressanta Mercedesbilar, 230SL Pagoda i ovanligt skick, renoveringsobjekt. Sällan man ser en dålig Pagoda, då delar är dyra och en mycket svår bil att renovera. Men ägaren av denna har renoverat Mercor förr och vet vad han ger sig in på. Samtidigt passade han på att ta in en 220S cabriolet åt en vän, som också kommer ha sina fritidsproblem lösta en bra tid framöver.
Volkswagens, Karmann Ghia cabriolet av senare modell. Detta var en storsäljare i USA, och den fina femtiotalsformen stod sig ända in på 70-talet. Karmann Ghia gjordes fram till 1974.
Den andra Folkan är en "Thing" ofta felaktigt kallad Kübelwagen. Men det är det inte, istället kan man säga att det var en retromodell av Kübeln, som kom 1968. Den torrare benämningen på denna skapelse är Volkswagen typ 181, men såldes i USA som "Thing" I England fick den heta Trekker och hemma i Västtyskland Kurierwagen. De flesta såldes dock i Nordamerika och drygt 20000 av de totalt 90883 stycken byggdes i Mexiko. En modell som är mycket ovanlig här i Sverige.
En Buick Skylark delar container med en Mercedes Benz 420SEL, som skiljer sig från våra med sina annorlunda lyktor. En annan sak som skiljde deras Mercedes S-klass från våran var att i USA kunde man få dom med dieselmotor, då hette dom 420SDL.
Och sist en som är på väg åt andra hållet, en Citroën B11 Commerciale från 1938
Commerciale kom att finnas ett kort tag precis före kriget, den återupplivades senare i slutet av B11:ans existens runt 1954. Detta var en kombimodell med urtagbart baksäte och rejäl baklucka, en detalj som var mycket ovanlig på den tiden
Kommentarer
Trackback