Camaron från Filippinerna
Yutivo Camaro är en exotisk fågel, dessa byggdes i GM:s fabrik i Manila, Filippinerna. Dit kom Camaron som CKD, Crated Knock down för montering, det sägs att det ofta följde med både felaktiga och defekta delar vilket gjorde bilarna till rena pussel att få ihop. Motoralternativen verkar begränsat sig till två, 250" rak sexa eller 350" med undantag för en Camaro 1969 som fick en 396" monterad. Produktionen var ganska blygsam, en del siffror säger 2-300 Camaros per år, men vad det verkar så skall det totalt satts ihop 264 Camaros totalt åren 1967-69.
Alla fick RS-paketet med täckta strålkastare. Dessutom hade dom en intressant lista med bortplockade grejer, "delete options"
T64 export battery delete 1967-68
B38 export carpet delete 1968
ZD6 export sunshade delete 1968
Z09 export chassis and misc body items delete 1968
A48 export seatbelt delete 1968-69.
Dessa prylar skulle tillverkas lokalt istället.
1970 fick Filippinerna inga Camaros, myndigheterna ansåg att den nya modellen skulle räknas som sportbil, och då beskattas med 250% försäljningsskatt.
Dessa prylar skulle tillverkas lokalt istället.
1970 fick Filippinerna inga Camaros, myndigheterna ansåg att den nya modellen skulle räknas som sportbil, och då beskattas med 250% försäljningsskatt.
Yutivo byggde förutom Camaro även Chevrolets stora Bel Air och Impala, mellanmodellen Malibu samt Buick Electra och Pontiac Parisienne. Dessutom satte man även ihop engelska Vauxhall Victorn och Viva och även de tyska Opelmodellerna Kadett, rekord Ascona och Manta. Australienska Holdenbilar för Filippinerna sattes även dom ihop i Yutivofabriken.
Kommentarer
Trackback