Prototyper för nytta och nöje

Jeep XJ-002 Bolide från AMC. Ett slags korsning mellan en jeep och beach buggy från 1969, när Buggyfebern stod på topp. Men verkade inte riktigt rätt i något sammanhang. 
 
Chrysler tog ju så småningom över rättigheterna till Jeep, men innan dess petade man lite grann i Lamborghini. På bilmässorna 1977 visades Cheetah upp, som var ett allvarligt menat förslag till en ny genration fordon för militären. Lamborghini spann vidare på Cheetah som senare blev LM-002. Senare kom konceptet att utvecklas till det vi känner till som Hummer idag.
 
De här två fordonen syntes hos Vauxhalls studio i slutet av sjuttiotalet. Ett slags fritidsfordon,som aldrig kom att bli av. 
 
En mer nyttig Vauxhall, Gemini. Var tänkt att ersätta Chevette, men det blev itne så. IStället togs Gemini upp av Isuzu som byggde på samma basmodell.
 
Turkiska Anadol byggdes i ganska blysam skala och tog inga skönhetspriser. 1978 städade man upp den lite med Bertones hjälp, men Anadol A9 kom alldrig längre än till denna fullskalemodell.
 
En helt färdig modell som faktiskt blev av, men inte som man tänkt sig. Den här hette Talbot Arizona, men en del hann hända innan den kom ut på marknanden. Talbot/Simca och hela Chrylser Europadivisionen försvann och istället tog Peugeot hand om den nya modellen, som vi känner som Peugeot 309.
 
Mercedes 190E kom aldrig att bli cabriolet, istället valde man att bygga den på den större 300-modellen. Den här 190-prototypen gjordes 1989.
 
Volvo utvecklade en del sportigare varianter av 480ES, såsom ett par cabrioleter och denna traga coupé som liksom cabbarna, aldrig blev av.
 
BMW för lite tuffare tag, fyrhjulsdrift och förhöjt tak för att lasta cyklar, motrocyklar eller andra tidsfördriv av skrymmande karaktär där bak. EN prototyp, eller kanske mer en show car, som visades 1993.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback