Det rådde, och råder fortfarande, delade meningar om Camargue. Vad som visades upp den femte mars 1975 var en massiv coupé ritad av Pininfarina. Närmare bestämt var det Pininfarinas Paolo Martin som stod för linjerna. Han är även känd för den eleganta Fiat 130 coupén som kom 1971, och visst ser man likheterna, om än i uppförstorat format.
Med en grill stor som en garageport... Är Camargue en klumpeduns i finkostym eller höjden av raffinerad elegans?
Camargue mäter 520 centimeter på längden och är 192 centimeter bred, vågen stannar på försvarliga 2350 kilo. Grillen är enorm, faktiskt den största som någonsin prytt en Rolls Royce, den har också egenheten att den lutar ett par grader inåt. Prislappen var enorm också den, i bilkatalogen 1979 är den listad för 572 000 svenska kronor. En vanlig Silver Shadow kostade ”bara” 349 000.
Den stora coupén byggdes i elva år fram till 1986. Efterfrågan var dock blygsam, totalt gjordes 530 stycken plus en Bentley Camargue.
Om man ville styla till sin Camargue så ställde karossfirman Hooper gärna upp, ett antal Camarguer modifierades av dom och några blev till cabrioleter.
Caruna i Schweiz gjorde också ingrepp på kunders önskemål, fast i vissa fall borde man nog låtit bli