En solig dag i Nossebro igen (-kappbloggning: juni-07)

Hur man tar sig till och igenom ett Power Meet i Nossebro beskrev jag redan om i inlägget om föregående års resa dit
http://svammelsurium.blogg.se/2006/june/en-solig-dag-i-nossebro.html .
Detta år får jag beskriva hur det är att ta sig fram på Nossebros Power Meet i egenskap av att vara .. tja, jag.

Man har alltid läst om de där kända "motorprofilerna" i magazin och tidningar, såndana alla vi i motorkretsar vet vilka dom är. På något sätt genom mitt engagemang i motorsport, dragrace och övrigt i motorhistorska sammanhang själv blivit en slags profil... så kan jag i dagsläget inte röra mig många meter på en motorshow inkognito. 

Insläppet på Nossebro, där står en kille ur FHRA:s rescue-team som vi anlitat många gänger på SDC-touren, blev mycket uppdatering  innan man kom fem meter in, och nån ropar på mig, Det är Camaroklubbens ordförande som vill veta om träffar å dylikt. Samtidigt kommer en från Chrysleklubben fram, när vi är färdiga med dom vänder jag mig ocm och springer rakt in en kompis som handlar med USA-bilar, för att sen höra mitt man ropas igen , då är det Team Outlaw som har undringar om Pro-Mod och racing på Säve, samtidigt kommer en ur Mats Brags Pro-mod team och har fler frågor om diverse.racing. Mer bekanta hemifrån hälsar, som undrar om framtiden för måndagsträffarna på Nääs, (vilket jag inte vet nånting om)  Samtidigt kommer några motorbyggare i Göteborg fram och undrar dels om Säve och dels om fler övriga körningar som jag anordnar.

Detta är de första tio minuterna på Power Meet Nossebro för mig, kanske om jag har tur kan jag få göra det jag kom dit för, att titta runt på fina bilar.

Och fina bilar fanns det, i massor, de här träffarna blir bara större och större, man undrar varje år när gränsen är nådd, jag trodde det för över tio år sen och jag hade visst fel..
Två av de mest populära USA-modellerna i Sverige verkar vara Cadillac från 1956 och Pontiac från 1965, underbart vackra båda två.
image808 image809
image810 image811
Desto ovanligare är Mercurs lyxiga stationsvagnar, här en Commuter från 1957, trots att det byggdes hela 17000 av dom är det få som har överlevt. Oldsmobiles 62:or är det inte heller mångas om hittat hit, finns kanske totalt mindre än 20 i landet, märkligt så vi har flera hundra 58:or. Denna 1962 års Oldsmobile 98 cabbe gjordes för övrigt bara i 3693 exemplar.

Mer mäktiga Mercurys, Turnpike Cruiser modellerna byggdes 1957 som en helt fullutrustad vagn med all utrustning, inklusive elstyrd bakruta. Till höger Chryslers prestigemärke Imperial, här från 1956
image812 image813
image814 image815
Mer ovanliga Mopars, Chrylser 300, som för året fick ett bakparti som skiljde markant mot övriga modellutbudet, alla 300-bilar kom även med 440 motor på 350 hästar. Den andra är en märklig modell från 1956 som heter De Soto Diplomat. såpass märklig USA-bil att den inte ens såldes i USA. Dessa var en exportmodell som byggdes på Plymouth karosser, oftast skeppades de nedmonterade i lådor till sammansättningsfabriker runtom i världen, bland annat så hade Chrysler en fabrik i Nyköping som knåpade ihop bland annat dessa Diplomater från De Soto. 

Sverige är nog världens dragkrokstätaste land, så många drar med sig matchande gamla husvagnar till träffarna, här en (ja, ännu en..) Cadillac 56:a, en Fleetwood 60 Special, som itne syns så ofta i läcker blått med lika blå husvagn på släp. ch til höger en underbart fin Packard Clipper från 1955. Detta var väldigt välbyggda och solida bilar, till väldigt fördelaktigt pris.För $2926 fick man mycket bil för pengarna, toppmodellen Caribbean kostade hela $3000 dollar MER! men finess och kvalitét hjälpte inte tre år senare var Packard förpassat till historieböckerna.  
image816 image817
image818 image819
De Sotos från just 1959 har det de senaste åren fullkomligt vällt in i Sverige, det stod säkert ett dussin 59:or på Nossebro denna gång, imponernade med tanke på att´de byggdes i förhållandevis litet antal, Fireflite-sedanen oven var en av mest tillverkade modellerna med 4480 byggda, cabben, också en Fireflite byggdes bara i 186 exemplar.

Bara ett litet urval av mer än 3000 bilar som dök upp på Nossebro i år, på det hela taget en fantastisk träff. Nedan så är det dags för ett gänga tt åka hemåt med sin Dodge Custom Royal Lancer cabbe från 1959. oOckså det en populär bil på våra breddgrader. Trots en rätt ofta sedd modell här så är dom sällsyntare än vad det verkar, det byggdes bara 984 sådana här cabbar hos Dodge 1959.

image820

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback