The Melin Collection - Trade in at Nabers

På Harbour Boulevard i Costa Mesa låg den stora Cadillac dealern Nabers, och ligger där ännu fast namnet har bytts till South Coast Cadillac/ . Här började Hans Melin att jobba 1968, och är faktiskt kvar där ännu.

Här en säljare på begagnatsidan som var rätt omfattande hos Nabers. Kunderna måste ju komma dit i nånting för att kunna åka därifrån i nånting.  Här syns en av Nabers beg-bil säljare vid ett ganska flott inbyte. Nån har uppenbarligen inte varit nöjd med sin nya Lincoln Continental 1971, utan relativt omgående bytt in den mot en Cadillac. Dessa Lincoln Continental mark III coupéer var dyra bilar faktiskt runt tusen dollar mer än Cadillacs motsvarande Eldorado coupe. En bil som sticker ut lite i bakgrunden är den lite raceinspirerade Chevrolet 58:an. Den tillhörde General Tires som låg bara ett par hundre meter länger ner på Harbour Boulvard. Dessa fixade däckjobben hos Nabers på stadig basis.




Mer lyxigt i begagnatfållan. Säljaren Knox Converse vid en blott fyra år gammal Imperial inbytt 1968. Detta var Chryslers flaggskepp, och byggdes i mycket färre exemplar än Cadillacs.



Bus Swanson vid en annan inbytt Lincoln som inte heller fått rulla så mycket. Det är en Continental sedan av 1968 års modell.



En Cadillac 62:a coupe de ville har fått lite service på baksidan av Nabers, här tillsammans med mekanikern Paul Fountain år 1969.


Och Bobby Davis också på serviceavdelningen vid en 1962 års Sedan De ville


1969 och en rätt udda skapelse som visas upp av Don Monti på Nabers. En nästan obegangad Oldsmobile Toronado. Denna mastodontcoupé hade inte bara en iögonfallande design med sina markerade skärmar och dessutom först med så kallat "cantilever roofline".  Allstå inget avbryt mellan bakskärm och takstolpe. Nånting som man inte tänker på idag men när Toronado presenterades 1966 var en sån designdetalj banbrytande. Under skalet var den lika extrem, självbärande kaross med deformationszoner och största Bigblockmotorn på 455 kubiiktum som gav 400 hästar i det vassare W-34 utförandet och dessutom framhjulsdriven.


Och samma år, en ännu extremare maskin har hittat in til begagnatavdelningen, en Studebaker Avanti. design signerad Raymond_Loewy. Dessa Avantis byggdes bara 1963-64 och hade glasfiberkaross. En helt egen design som inte liknar nånting som gjorts vare sig före eller efter.



jag är väldigt svag för denna udda Studebaker, och har skrivit mer om Avantis innan

http://naas.html
http://tjoloholm.html
http://-storm-3.html

Kommentarer
Postat av: svensson

Förnämliga bilder som sagt, keep 'em coming.



Personerna poserar värdigt, de apar sig inte som vissa nutida pers tenderar göra.

Postat av: Peter Larsson

Studebakern är skön. Ser ut att höra hemma i valfritt Spirou-album!



Toronadons form är tidlöst vacker.

2008-12-22 @ 07:40:18
URL: http://www.metica.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback