Hofsnäs Sportvagnsträffen 2008

Hofsnäs 2007 gav definitivt mersmak http://svammelsurium.blogg.se/2008/may/en-solig-dag-pa-hofsnas-kappbloggning-sept-07.html så i år blev att ta sig dit igen. Finns det någon fordonsträff som krymper? tror inte det, redan tidigt på förmiddagen ringlade köerna långa genom det vackra naturreservatet, turligt nog så kom vi från andra hållet. 
MG TF leder i kön, en del amerikansk rullade in också, Chevrolet Corvette och Pontiac Firebird, modernare MG F rullar ner mot sjön, där det i år var öppet för ytterligare parkeringar.  Fullt blev det.
   
   
Mustanger på grönbete, två fina generation 2 mussar parkade vid sjön, för inte så länge sen ratades dessa 1971-73 års modeller som inte fullvärdiga Mustanger, men det är det ändring på nu. Morganbila rfanns det gott om, ingen sportvagnsträff utan dessa engelska anakronismer. Medans alla kommer tillrätta så passar andra på att avsmaka lite medhavd frukost. 

Vad som torde vara #1 denna dag. Det blir inte mer historiskt än så här. Bugatti type 13 "Brescia" modellen som kom att lägga grunden för Bugattis framtida framgångar, började tillverkas redan 1910, redan 1914 använde man sig av fyrventilsteknik, Brescian fanns med in på tjugotalet. och denna vagn från 1923 har fyrventilsmotor på 1,5 liter. Härligt att få titta närmare på denna vagn och den genialiska Ettore Bugattis vackra och funktionella lösningar.


Mer klassiskt, Aston martin. En läckert blå DB2 coupe från 1950 och en DB2 cab från 1951, däremellan det ultimata lyxmonstret Vantage från 1994, 5,3 liters V8 matad med dubbla kompressorer ger den en effekt på 600 hästar.
Den andra gröna är en DB2/4 mk.III från 1957, Aston Martins modellbeteckningar har aldrig varit lätta att begripa sig på, men vackra vagnar är det.
    
   
Lite färgklickar, härligt krämig "Frogeye" som dessa Austi-healey Sprite allmänt kallas av uppenbara estestiska skäl. Knallröd Porsceh 356 cabbe, och en av många MGA som dök upp, denna i läckert himmelsblått, och chockgul Volvo 1800ES, sportkombin blev en populär modell hos flera tillverkare under tidigt sjuttiotal, för att sen totalt försvinna.

Sextiotalets stilikon bland sportvagnar, den vackra Jaguar E-type, här i jämförelse med 2000-talets dito Lamborghini Gallardo
 
 
En annan glad överraskning, den närmast mytiskt sällsynta BMW M1, bara 456 handbyggdes 1978-81 och oerhört sällsynt här då dom länge var omöjliga att registrera. Om ni upplever några likheter mellan den vita M1:an och den svarta Lotus Esprit, så är ni inte fel ute, för det är Giorgetto_Giugiaro som ritat båda två under 70-talet.

JC Indigo, den helsvenska sportbilen som byggdes av Jösse Car, började lovande men föll innan 40 bilar hade byggts, två sådana Indigos var med på Hofsnäs i år. Mer pannkaka, när man hos Triumph lanserade efterföljaren till sina klassiska TR-modeller och Spitfire, så kom TR7 med helt modern design 1976.. 1979 kom en TR8 modell för export till Nordamerika, med Rovers V8 motor, detta är en sådan, från 1980.
  
Hot rods på Hofsnäs, det är ju rätt sportiga grejer det med.

Triumph Spitfires fanns det gott om, brittisk lpångkörare som hängt med nästan lika länge som Hem till gården, byggdes från 1962 fram till 1980. Men vi väntade med spänning på en annan Spitfire, en Supermarine...
Den dök dock inte upp, men vi blev inte besvikna för det när piloten hade valt att undehålla oss med en North American P-51 Mustang istället! Och en markbunden Mustang, Boss 302 fastback från1969, en begränsad upplaga på 1936 sådana gör den till hett eftertraktad modell idag.
   

Sportvagnsträffen sammanfaller lämpligt nog med Boråsentusiasternas höstrally Knallerundan ,som återigen har målgång vid Hofsnäs, så vi knallar bara över vägen för att få se...

Sportigt värre där också, 50-talets supersportbil mercedes 300SL, med fackverksram, måsvingedörrar och sexa med direktinsprutning var detta bland det värsta och dyrase man kunde köpa 1955. Mer mercedes, en 220S från 1959, även kallad "Bull-merca" Den gröna roadstern är en spännande tidig Excalibur SS från 1965, detta är frukten av ett samarbete mellan Sherwood Egbert, Raymond Loewy och Brook Stevens s, om då på tiden arbetade hos Studebaker och insåg att de snart skulle bli arbetslösa. Ursprunglegen menad som en "show car" för Studebaker, men planerna ändrades, istället började herrarna bygga dom här på beställning vid sidan av. Denna tidiga är alltså en Studebaker-baserad Excalibur, gedigen och påkostad. Två fina Opel Kaitän har också radat upp sig i gröngräset.
   
   
Metropolitan "The car so small that it occasionally got stolen by squirrels" sades det. om denna Hudson-Rambler-Nash-BMC-Austin som byggdes åren 1953-61. Alltså, Nash lät leja ut produktionen av den här till BMC i England där de kom att sättas ihop av Austin, som också bidrog med motorn., Sen såldes dom i USA med antingen Hudson eller Ramblers emblem beroende på vilka återförsälajre det handlade om. . Den blåa är däremot en renodlad Austin, en charmig A35 van från 1957, mer anglofilt som man sällan ser ute på vägarna numer, Hillman Super Minx från 1966, Lite av samma designinfluenser men i kolosalformat syns på den magnifikt stora Lincoln Continental cabben från 1959 som glider fram i allén

Trevligt. välorganiserat och välbesökt, och det här kommer bara att växa, väl mött på Hofsnäs 2009!

Kommentarer
Postat av: RonnyBGoode

Bra reportage och många härliga bilder. Vem behöver biltidningar när du finns? Lustigt förresten med A35:an - jag visste inte att den funnits som van. Hade själv en A35:a tidigare och det var en trevlig och pigg liten bil. Bränslesnål, dessutom.

Postat av: Farbror Sid

Håller med RBG...

2008-09-10 @ 19:44:39
URL: http://farbror-sid.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback