Mint Condition på importfronten
Ännu en svensk lågmilare som bott i USA ett tag, denna mintgröna 1800E från 1972 är väldigt exceptionell förutom den ovanlia mintgröna färgen . Den har nämligen bara 500 mil på mätaren! Mint condition i dubbel bemärkelse.
1972 var det sista året för 1800 coupén , efter halva 1972 och till Juni 1973 gjorde man bara kombicoupén 1800ES.
Två andra godsaker som vänta ivrigt på att få komma ut ur sina mörka containrar. Dodge Challenger R/T och Chevrolets populära personbilspickis El Camino. I värstingutförandet SS396 är dom väldigt ovanliga, och väldigt dyra idag med. Båda av årsmodell 1970 och riktigt fint skick på dom också.
En äldre vagn jag fick klia mig i huvudet lite extra för att kunna identifiera. Det visade sig vara något så ovanligt som en Franklin från 1926.
Franklin tillhörde pionjärerna i amerikansk bilindustri med start redan 1901. De gjorde sig kända för välbyggda och tillförlitliga vagnar med mycket innovativa lösningar som senare kom att bli mer eller mindre standard hos andra tillverkare. De senare vanarna var riktigt lyxiga vagnar och 1932 lanserades till och med en kompressormatad V12 motor på 6,8 liter. Det mest remarkabla med samtliga Franklins även den stora V12:an var att dom alltid höll fast vid luftkylda motorer. Tyvärr drabbade 30-talets depression även Franklin hårt och tillverkningen stannade av 1934. Rättigheterna köptes upp av Air-Cooled motors corp och namnet Franklin kom då att återuppstå inom flygindustrin med just luftkylda motorer, vilekt dom fortsatte med fram till 1975. Denna Franklin som dök upp på Nordtrafik är från 1926
Medans 20-talare är väldigt ovanliga på importen, så regerar 60-talarna. Och bland toppen av dom just Chevrolet Impala 1965. År 2007 kom det hit inte mindre än 142 stycken sådana! Här en snygg vit coupe, och hur många som kommer trilla in i år skall bli spännande å veta.
En mycket ovanlig vagn däremot, en modell få känner till, förutom läsare av den här bloggen då, för ett inlägg om den ganska okända Mercury Marauder X-100 finns här.
http://mercury-marauder-x-100.html
Nu har en sådan anlänt till Sverige! Möjligtvis kan en till gömma sig nånstans i landet, det här är i allafall första gången jag fick chans att kika närmare på denna sällsynta och kortlivade modell från Mercury.
1972 var det sista året för 1800 coupén , efter halva 1972 och till Juni 1973 gjorde man bara kombicoupén 1800ES.
Två andra godsaker som vänta ivrigt på att få komma ut ur sina mörka containrar. Dodge Challenger R/T och Chevrolets populära personbilspickis El Camino. I värstingutförandet SS396 är dom väldigt ovanliga, och väldigt dyra idag med. Båda av årsmodell 1970 och riktigt fint skick på dom också.
En äldre vagn jag fick klia mig i huvudet lite extra för att kunna identifiera. Det visade sig vara något så ovanligt som en Franklin från 1926.
Franklin tillhörde pionjärerna i amerikansk bilindustri med start redan 1901. De gjorde sig kända för välbyggda och tillförlitliga vagnar med mycket innovativa lösningar som senare kom att bli mer eller mindre standard hos andra tillverkare. De senare vanarna var riktigt lyxiga vagnar och 1932 lanserades till och med en kompressormatad V12 motor på 6,8 liter. Det mest remarkabla med samtliga Franklins även den stora V12:an var att dom alltid höll fast vid luftkylda motorer. Tyvärr drabbade 30-talets depression även Franklin hårt och tillverkningen stannade av 1934. Rättigheterna köptes upp av Air-Cooled motors corp och namnet Franklin kom då att återuppstå inom flygindustrin med just luftkylda motorer, vilekt dom fortsatte med fram till 1975. Denna Franklin som dök upp på Nordtrafik är från 1926
Medans 20-talare är väldigt ovanliga på importen, så regerar 60-talarna. Och bland toppen av dom just Chevrolet Impala 1965. År 2007 kom det hit inte mindre än 142 stycken sådana! Här en snygg vit coupe, och hur många som kommer trilla in i år skall bli spännande å veta.
En mycket ovanlig vagn däremot, en modell få känner till, förutom läsare av den här bloggen då, för ett inlägg om den ganska okända Mercury Marauder X-100 finns här.
http://mercury-marauder-x-100.html
Nu har en sådan anlänt till Sverige! Möjligtvis kan en till gömma sig nånstans i landet, det här är i allafall första gången jag fick chans att kika närmare på denna sällsynta och kortlivade modell från Mercury.
Kommentarer
Postat av: F
Den mintgröna färgen känner man igen väl från Volvo 140 tidigt 70-tal. Brukar referas till som Oceangrön/Ocean mist(109)
Vet du vart denna 1800E är ämnad?
Postat av: Mårten
Jo, sett den på 140, men aldrig på en 1800, har ingen aning om vart i sverige den skall.
Postat av: F
Samma här. Har egentligen tyckt denna färg sett rätt trist ut...tills nu :)
Trackback