Mer modeller som inte fick visa sig ute

Från verkstan till museet utan att passera nånting däremellan.


Detta småbilsexperiment  från Citroen daterar sig från 1956 och var en bjärt kontrast till storsäljande lillcittran 2CV.




Samma år togs det även fram en poppig stationsvagn av den lilla Nash Metropolitan, men tyvärr så ansåg man att den inte skulle få nåt framtida existensberättigande.




Ett annat projekt som var allvarligt menat at ta upp konkurrensen med Chevrolet Corvette och framför allt europeiska sportvagnar från tiden var Pontiac Banshee som byggdes 1964. Upphovsman var ju inte förvånande John Z DeLorean, Bansheen och flertalet andra av DeLoreans idéer sågades av ledningen, men däremot dök den speciella motorn som var tänkt till Bansheen upp lite senare i Tempest och Firebird. Det var den unika Sprint-sexan som skrivit mer om här:
http://svammelsurium.pontiac-sprint-ohc6.html




Volkswagens Karmann Ghia kom inte att ersättas men dock presenterade man en parallell Karmann Ghia åren 1962-69 som kallades typ 34. den blev aldrig nån succé, såldes och överlevdes i skymundan av originalet. Det var en egendomligt kantig coupé  men man gjorde en typ 34 som en rätt snygg fastback på prov, som tyvärr förvisade rätt in till museet innan färgen knappt torkat.




På 70 talet hade Fiat två 130-modeller, en reguljär sedan och en snygg Pininfarinabyggd coupé som inte hade någonting gemensamt med fyrdörringen. Men 1975 byggde man en sedan baserad på coupén istället i ett exemplar som kallades Fiat 130 Opera.




1974 tänkte man uppdatera Saab 96:an som en slags halvkombi, den fick modellnumret 98, lackades nötbrun, och kördes raka vägen till muséet




En märklig prototyp, så märklig att den inte visades upp, utan till och med hemligstämplades. Men det rör sig om en rysk bil, en testvagn från Moskvitch som daterar sig från 1975. Men som allt annat i det paranoida Sovjet så hemligstämplades allt man kunde hemligstämpla.




Volvon som var så hemlig att Volvo själva inte känner till dess existens. Nåja, den är byggd av Holländska Volvo och Torslanda har väl aldrig helhjärtat brytt sig om vad som sker där nere i tulpanåkern. 363CS var en spännande vagn genom att man skohornade ner en B27 V6 motor med turbo och intercooler i den lilla 343:an. Bilen är breddad och den gräsliga silver/Orange färgsättningen är helt original. Bilen finns numer i Värmland där jag tittade till den 2002, och sen dök den oväntat upp på Tjolöholm 2006.




"Darth Vader" kom denna prototyp från 1985 att kallas på intern Oldsmobile-humor. Återigen hade Hurst ett finger med i spelet och man använde en Cutlass Supreme coupe som utgångspunkt. Försedd med 307" V8 med fyrportsförgasare, headers tillsammans med kraftigt modifierat och uppstyvat chassi. Dessutom laborerades det med aerodynamik i form av kjolar, luftkanaler under bilen och andra tricks. Antogs bli för avancerad för serieproduktion och låstes in på museum omgående.


Kommentarer
Postat av: Larsson

Nash Metropolitan som stationsvagn var inte fel!

Postat av: Jokern/ Woodridge

Nashen var ju cool, och jag har alltid gillat shortys.



Här i Sverige, ser man ju alldrig en shorty.



Jag peppade en polare för så där en 15-20 är sen, att bygga shorty av sin Amazon combi, och den blev så jä*la fräck alltså.

Tyvärr, så var det ett riktigt snabb bygge, så det var inte ens tal om att försöka besiktiga den.

Synd, för den var super cool.



Det finns ju en hel del halv intressanta hgv:er, som det skulle gå att göra fräcka shortys av.

Jag undrar varför det inte byggs sådana i Sverige.



Pontiac's OHC sexa gillar jag, och jag har faktist en sådan ståendes i garaget.

Jag har fått tag i original 4-ports insuget, med grenröret, som har dubbla utblås.



Din länk till det du skrivit om den kom inte med.



Min OHC sexa, skulle jag ha i ett street rod projekt var det tänkt.

Jag skaffade en stroker vev till den, en 292:a Cheva vev, och jo, det är faktist samma bottendel som Cheva sexan.

2009-02-09 @ 21:36:23
Postat av: svensson

Schysst inlägg. Alltid kul att kolla på bilbilder och läsa lite text, jag vet inte varför. Keep it up!

Postat av: Mårten

Tack för kommentaterna

Nu finsn ävn länen till sprint-sexorna me Jokern :)

2009-02-10 @ 12:42:12
Postat av: Jokern/ Woodridge

Tack fär länken.

Att jag inte läst det där inlägget förut...hmmmm....hur har jag kunnat missa det.

Pontiac's OHC sexor, är inte i aluminium, inte min 250 sexa från -69 i allafall.

Den är heller ingen HP sexa, utan den vanliga, men enl. vad jag fått fram, så är det bara kolvar, kam, insug kompl. med grenrören, som skiljer dom åt.

Botten delen är exakt samma som Chevans sexor (vevaxel, stakar och kolvarna).



Bra inlägg som vanligt, du får börja skriva på en tidning, å andra sidan, så lever väl Blondin Bella på sin blogg, och lever väl gott också.

Detta trots att hon knappast kan ha så mycket att säga.

2009-02-11 @ 06:08:11
Postat av: mattias johansson

Med tanke på saab 98n och bilarna nedanför så kom jag och tänka på en saab som jag tror många inte tjänner till och som värkar vara så hämligstämplad för saab att man knapt hittar information om den på nätet jag talar såklart om saab 99 EL/ saab elbil en elbil från 70 talet som utseende mäsigt såg ut ungefär som en daf tjorven med saab 99 nylle och en runda på 7 mil var inga problem för den lilla postbilen. men någon post tror jag nog den här post-elbilen aldrig fick leverera istället föll Projektet i glömska den skal dock ha används/ provats av televerket vet ej när. jag tror Anledningen till att den/dom bygdes var att saab någon gång på 60/70 talet kom med förslag på en konkurent till den kalmarbyggda holländaren KVD440/441 även kallad DAF Tjorven. Källa skruvade bilar bokförlaget max ström

2011-05-27 @ 23:08:00
Postat av: Mårten

sAAB byggde två såna postbilar, mitten av 70-talet efter oljekrisen labbade dom och även volvo med sånt. Två Saabar byggdes saabmuseet i Trollhättan har den ena av dom undangömd iväntn på renovering

2011-05-28 @ 09:20:40
URL: http://svammelsurium.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback