Figoni wanna-bees
De fantastiska Figoni&Falaschi karosserna visade här: http://flamboyanta-figoni.html för inte så länge sen. Den extrema designen kom snart att dyka upp hos andra samtida karossmakare.
Däre presenterades denna Delahaye med typsk "Narwhal" kaross fastän den byggdes av Saoutchik. Hur jobben bollades mellan Figoni och Saoutchik är inte riktigt klarlagt , men denna svulstiga roadster är klart Figoni-aktig.
En annan vagn som länge antagits varit Figoni-byggd tills hela historiken rullades upp har ju också setts inan här, den makalösa Hartmann-Cadillacen nedan: http://hartmann-cadillacen.html
1939 beställde Shahen av Iran denna Bugatti type 57SC som kom att byggas av Van Vooren
Återigen Saoutchik, dom låg bakom den extrema Xenia som beställdes av Andre Dubonnet 1938. Chassi från Hispano Suiza.
Sodomka från Prag är inte så kända utanför sitt hemland, men byggde högklassiska karosser på både inhemska och utländska bilar. Här på en Aero 50 från 1939.
1938-39 byggde dom även ett par karosser även de på Aero 50 chassi under beteckningen "Dynamik"
Efter kriget hade marknaden för specialkarosser krympt, fast Saoutchik byggde denna Talbot åt en speciell kund 1947
Samt dessa två karosser på Delahaye 135M chassi samma år.
Och året efter i lite större format denna kreation på en Cadillac.
Den vackra Bentleyn nedan med Franay-kaross skapades 1948, och har innan presenterats här: http://bentley-fran-franay.html
Lancia Astura 1947 med kaross från Stabilimenti farina
Den silverfärgade Xenia från 1938 var snygg, resten var faktiskt lite för överdrivna.
"Go all the way, then step back" var Harley Earls måtto, GM-designern ni vet. Det kände inte dessa killar till...
Undrar ifall Carl Barks hade dessa vagnar för ögonen när han tecknade Joakim Von Ankas olika bilar?
På 70-talet hade firman POLISTIL leksaksbilar som ut precis så här! Som Farbror Joakims bil, en röd och blå sak.
Coola bilar. Jag är sugen på att göra en båt i denna stilen.