De förgätna del 57 - Twister,feather,gold,silver Dusters

Plymouths sportcoupe Duster kom egentligen till för att sälja en motor. Man ville inte sätta en potent 340" maskin i den ordinarie Valianten, det fanns förviso redan i Dodge Dart Swinger, men den hade inte de prestanda man önskade. Och sålde inte heller som man önskade. Så man tog fram en sportigare coupe som även fick betydligt lägre vikt. Plymouth Duster hade premiär den 23:e september 1969.



Trots att 340" motorn på 275 hästar var huvudskälet till modellens tillkomst så var standardmotorn den nya sexan på 198" och 125 hästar. Första årets Duster såldes i hela 217192 exemplar, av dessa var 24817 Duster 340.


Duster 340 såldes bara fram till 1973, den ersattes då av 360" motorn som dock inte promotades speciellt, utan var bara ett rent tillval istället för en speciell modell. 360" motorn var på 245 hästar. 1976 fanns inte heller den tillgänglig.

PÅ sedvanligt vis hos Chrysler kom man at ge ut lite "mid-year specials" halvvägs på modellåret 1970 kom


Gold Duster kom att hänga med under hela Dusterns livslängd som ett option package, tillgängligt bara under en dl av varje produktionsår.  En gold duster hade den större 225" sexan, vita däcksidor, egna navkapslar och emblem, och man kunde få "canopy roof" alltså ett partieltl vinyltak utan extra kostnad. Och i övrigt en högre utrustningsnovå. Gold Duster var alltså bara ett komfortpaket. Med en liten festlig kampanj, åtminstonde under 1972 lottade Chryslerförsäljare ut Gold Dusters, och i det lotteriet kunde man även vinna aktieposter i en guldgruva! Yellowstone Consolidated Gold Mine.

Gold Duster 1972.


Gold Duster 1974


Sista årgången 1976 så kom även en Silver Duster, i princip samma koncept som Gold Duster fast dessa kom i silvermetallic istället.


Silver Duster hade även speciell inredeing, som kallades "Boca Raton style"



En annan intressant Duster som återfanns finalåret var 


Vilket var precis som det lät, en lättad Duster. 1976 var bensinsparartider och Feather Dusterns försälningsargument låg helt och hållet på ekonomi. Huv, innerskärmar, baklucka och mycket annat var i aluminium, man hyvlade av nästan 100 kilo på vikten.
Motorn var en 225" sexa med mindre enkelförgasare, elektronisk tändning, bakaxelutväxling på 2:81-1. Fyrväxlad manuell låda med overdrive eller trestegsautomat gick att välja på. Runt 4000 kan ha byggts, totalt såldes av den innan så populära Dustern bara i 26688 exemplar på sitt sista år.



Hos Dodge hette Feater versionen Dodge Dart Lite, Dodge hade ju även sin "surfmodell" Dart Hang 10 som skrevs om här:
del-24-dodge-dart-hang-10.html  Dustern gick inte att få i detta utförande, men man kunde ändå välja till A-63 oprion med det fällbara sätet och den speciella interiören i ett "decoration package" 1975-76. Dessa Dusters kallas då "Space Duster"


Tillbaks till 1971, då lanserades en modell som skulle lika Duster 340 med dessa svarta grill och övriga framtoning, men utan 340" motorn. Detta var Duster Twister som kom med antingen 198" sexan eller 318" V8.
Twister fanns med i listan fram till 1974.


340 och Twister 1971 med sina huvscoop och speciella dekor.



Så fanns det även hos Chryslers återförlsäljarnät ett antal "regional packages" ett tidigare exempel det skrivits om här är Dodge Bengal Charger de-forgatna-del-27-dodge-bengal-charger.html. Dock verkar det hos Mopar funnits mycket färre sådana idéer är hos till exempel Ford, men här är ett egendomligt undantag. En Plymouth Twister Duster "Shamrock Special" Dels är det en udda kombination av Duster 340 med Twister-package, och temat är irländskt grönt, med vita accenter och vinyltak, samt fyrklöveremblem. Inget mera känt om denna specialare alls.


Kommentarer
Postat av: Larsson

Själv hade jag en Dodge Aspen -76! Var det inte en 340 motor i den? Eller 318? En skitbil var det i alla fall!



http://www.tow.se/privatafordon/priv8185.htm#aspen

2010-04-10 @ 14:28:24
URL: http://larsson-larssons.blogspot.com/
Postat av: svensson

70-talet var väl inte Detroits höjdpunkt kvalitetsmässigt...?

Postat av: Mercury

I fjol hade de en duster parkerad på inne på biltema i Luleå - trevligt men det är en bil jag har svårt för att identifiera.

2010-04-10 @ 21:36:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback