I skuggan av Fokkervinge
Att använda ett flygplan som tak över bensinpumparna har vi redan sett här: bomber-gas.html
I en annan del av USA, okänt var så står man och tankar under vingarna på en Fokker F32.
Fokker är ju känd som holländsk flygpionjär och redan 1920 satte man upp ett dotterbolag i New Jersey för att både konstruera och bygga Fokker-plan i Amerika. F32 var det första landbaserade, fyrmotoriga plan som byggdes i USA.
Det kom dock att bli ett olycksaligt sådant, F32 flög första gången 1929 och visade sig vara för klent trots sina fyra motorer. Dessa satta parvis i en gondol under vardera vinge och drev en tvåbladig propeller framåt repektive en trebladig bakåt, vilket visade sig vara en rätt dålig idé då den bakre motorn inte kyldes ordentligt samt att den bakre propellern inte kunde driva riktigt i skuggan av den främre.
dessutom slog depressionen till med full kraft 1929, av de tio som hade beställts leverades bara två till Western air express och en till arméflyget för utvärdering. et par exemplar kom även att tjänstgöra hos TWA, men F32:s karriär blev ändå kort, och just denna ovan blev alltså på tidigt stadium degraderad till bensinstationsrekvisita.
I en annan del av USA, okänt var så står man och tankar under vingarna på en Fokker F32.
Fokker är ju känd som holländsk flygpionjär och redan 1920 satte man upp ett dotterbolag i New Jersey för att både konstruera och bygga Fokker-plan i Amerika. F32 var det första landbaserade, fyrmotoriga plan som byggdes i USA.
Det kom dock att bli ett olycksaligt sådant, F32 flög första gången 1929 och visade sig vara för klent trots sina fyra motorer. Dessa satta parvis i en gondol under vardera vinge och drev en tvåbladig propeller framåt repektive en trebladig bakåt, vilket visade sig vara en rätt dålig idé då den bakre motorn inte kyldes ordentligt samt att den bakre propellern inte kunde driva riktigt i skuggan av den främre.
dessutom slog depressionen till med full kraft 1929, av de tio som hade beställts leverades bara två till Western air express och en till arméflyget för utvärdering. et par exemplar kom även att tjänstgöra hos TWA, men F32:s karriär blev ändå kort, och just denna ovan blev alltså på tidigt stadium degraderad till bensinstationsrekvisita.
Kommentarer
Postat av: Gert
Ingen vacker kärra, denna Fokker...
Trackback