Lådbilar
Tidig lådbil, som verkligen bara var en trälåda försedd med elmotor, kedjedrift och cykelhjul, Slaby-Beringer 1920.
Detta var "kommiss"-fordon främst för krigsinvalider nånting det fanns väldigt mycket av i Tyskland då. En annan Slaby har synts tidigare i bloggen här: http://battre-med-sex.html
Käck låda, antagligen avsedd som mjölkbudsbil eller liknande sysslor, Delcar från USA 1948.
Efter andra världskriget var Tyskland förbjudet att bygga upp ett eget flygvapen, många av de tidigare välkända flugzeugbau fick se sig om efter nya sysselsättningar, flera kom att börja bygga minibilar och scootrar istället. Av dom är Messerschmitt och Heinkel de mer kända men även Dornier dök upp ibland med en del småttingar. Detta är en Dornier Delta 2 från 1969.
En låda som kom att byggas i större utsträckning var Brubaker Box från kalifornien. Curtis Brubaker var designer och i meritlistan återfinns bland annat Lear-Jet, också den här skapelsen.
Baserad på VW-platta så byggdes det fyra stycken sådana här 1970, men tillverkningen övertogs senare av Automecca Industries som sålde dessa som byggsats under 70-talet. Hur många som såldes är osäkert, siffrorna varierar från 500 till ungefär 1500 stycken.
Vid kristider verkar det som om lådorna kommer på modet, efter oljekrisen 1973 sågs ett antal koncept dagens ljus, CVS från Mazda presenterades 1974 som stilstudie.
Vid samma tid laborerade även Volvo med ett par elbilsprototyper, två stycken sådana här byggdes och testades 1975-76.
¨
Ett annat svenskt elbilsprojekt var Silentia 1978
En låda som faktiskt sattes i serietillverkning var den eldrivna Zagato Zele, som kom direkt efter oljekrisen 1973. Byggdes under ett par år och exporterades även till USA där edn var känd som Elcar.
Sado från Portugal byggde på Datsun-mekanik, främst som nyttofordon. man köpte mekaniken från Datsun och byggde egna karosser, detta för att slippa importtullar 1978.
Ett par bidrag från brasilien, Gurgel var en stor tillverkare av terräng och nyttofordon. Tåliga och praktiska, men tog aldrig några skönhetspriser, deras Itaipu var också det en eldriven skapelse i svallet efter oljekrisen 1973.
Och Economini från 1981.
I Frankrike och Italien har det funnis lådor länge, skatteregler har gjort det förmånligt med dessa tingestar som med mopedmotor på 49cc inte räknades som bil. Ligier är bland de mer kända i branschen, som vid sidan av att bygga formel-1 chassin också sålt dessa i mängder sen 70-talet.
Minicomtesse heter en annan fransk tillverkare i kategorin, här en mini-kombi från 1979.
Boxen har fykt upp i vårt grannland Danmark också, Logicar presenterades 1983, succen uteblev dock.
Kewet El-Jet däremot rönte större popularitet i 90-tales miljövåg, tillverkningen lades ner efter några år för att sedan återuppstå i Norge.
SAmma tid, 1992 presenterade Giugiaros Ital Design denna lilla kub i samma anda. Biga kallades den men kom aldrig utanför mässhallarna.
Obskyrt miniboxprojekt som kallades Sigma, härstammde från Ungern och vsad 1989, föga mer känt om den .
Lådan i förnyad form under 90-talet, flera concept framförallt från Japan såg dagens ljus, fast kunder lyste alltod med sin frånvar så däreför blev det aldrig några uppföljare på dessa.
Daihatsu Ultra-Mini 1993.
Honda Fuya-Jo på Tokyomässan 1999
Rundade former men lådtänkandet finns ännu kvar, Honda Puyo vidades 2007.
Men vinnaren är, Kubernas Kub, lådornas låda, Quasar Unipower från 1968!
En idé av en fransk-vietnamnesisk deisgner som kallade sig Quasar Khan, byggd på mekanik från Austin Mini. Detta växthus på 10-tums hjul hade skujutdörrar och dessutom uppblåsbara genomsklinliga säten.
Den lilla vindrutetorkaren på Quasar ser helt otillräcklig ut :-)
Ja man undrar bara lite..........
Tänk er plats anonsen: Vi är ett nytänkande bil företag, som söker en bil designer, som har nya spännade ide'er.
När han efter 4 månader visar upp reultatet, så skulle jag vilja se minen på bossarna. Tiden har ju alltid gått för långt i sådana här projekt, så det finns helt enkelt inte tid att ta fram någon ny kaross.
Det blir till att ta fram solglas ögonen på bil mässan för ledningen:-)
Hur designern kan tycka karossen blev lyckad, ja det han har rökt på, det skulle vara någonting för en kemist att analysera.
Men det är klart, det kan också vara så enkelt, att det varken fanns pengar eller tid till at ta fram någon snygg kaross.
Förmodligen är det så enkelt.