Nytt år, nya tag och en ny bil

Vart stillestånd ett par dagar här nu, har vart mycket att ta hand om i kylan och uppepå det har det dels gjorts ett datorbyte och ett bilbyte.

Alltså har jag fallit till föga och köpt mig en modern bil, men bara för det så vill jag inte skaffa mig något mainstream att halka omkring i snö och iskyla, det blev nästan det enda självklara valet för en som är van vid amerikansk komfort, intresserad av teknologi och udda lösningar, samt design.  Citroen XM Break



Jag drar mig till minnes det är första gången jag varit "utsocknes" för att köpa bil, förden gick mot Skåne där ett par intressanta XM var på annons, och där finns också XM-experten Bjarne som är mycket bra att ha i sådana här lägen.  Det var ju här XM-jubiléet hölls som skrevs om här.
http://hydroaktviviteter-i-skane.html

Det blev en del åkande, XM Break med automatlåda var mina kritierier och vi hann först kolla på en snygg vinröd vagn, som dock inte höll måttet. Därifrån genom diverse felkörningar och annat så snokades den andra vagnen upp i Bromölla, och för att göra en lång historia kort så blev det affär på den. Den sobert mörkblåa vagnen av 1999 års modell på bilden ovan. Några brister har den men det får man ta på en tio år gammal vagn, inget som inte går att fixa. Fläkten strulade, men en ny fanns i Bjarnes gömmor och monterades samma kväll innan hemfärd. Det blev en lång dag i Skåne, totalt kördes det runt 40 mil i landskapet.  





Kommentarer
Postat av: Summerwheels

Så vi har haft finbesök härnere! =)

Mycket trevlig bil du fick tag på.

Lysande med bra experthjälp vid bilköp ju!

Postat av: steve

Se där ja, en modern släde....hm.....

Åker rysslern in i vinterkoma nu då eller?

2010-01-05 @ 21:37:51
URL: http://biltokig.blogspot.com/
Postat av: Mårten

den står i vinterkoma, med död tändspole...

2010-01-05 @ 22:24:41
Postat av: svensson

Go Greased Lightning...! Oh well, det ser ut som en förnämlig bil.

Postat av: "Jokern" Woodridge

Oj, en fransos!

Fransoserna är ju inte kända för att tillverka bilar med någon kvalitet direkt.

Jag åker en Peugeot som firmabil, den var billig, och det märks också, kvalite'n lyser med sin frånvaro.

Ljudet i bilstereon, är så otroligt dåligt, så det går helt enkelt inte att lysssna(njuta) av musik, det bara rasslar och skorrar = bara skräp.

Jag fattar inte att man kan leverera en ny bil med så otroligt dåligt ljud i stereon.



Jag hoppas verkligen att du har tur med din bil, och slipper en massa problem med den.

Själv skulle jag aldrig våga köpa en Citroen.

2010-01-06 @ 17:39:48
Postat av: Christian



XM är enligt min erfarenhet den kvalitetsmässigt bästa bil Citroën tillverkat i modern tid. Öppna och stäng förardörren på vilken långmilare som helst, "mercedeskänslan" är total.

Eftersom kreti & pleti inte vågar köpa dessa bilar är de billiga och fyndläge föreligger. Det ser ut som om det är just en sån du hittat, Mårten. Grattis!

2010-01-06 @ 18:44:43
Postat av: Tony

Grattis Mårten!

Har åkt franskt (Renault) några år. Enormt skön komfort, perfekt klimatpaket och tyst och välisolerad.

Till det ett original ljudpaket som inte lämnade något övrigt att önska.

2010-01-06 @ 18:59:26
URL: http://danninger.se/home/
Postat av: Lundin B

Grattis igen, hoppas och tror jag,, !!



Har kört måååånga mil med franska bilar, dom går INTE sönder mer än ngn annan bil, däremot kan det bli andra fel med Citroën än på andra bilar, men eftersom dom felen uppkommer p.g.a orsaken till att man åker Citroën, gashydrauliken, så överser man med det !!



:-) / Bjarne

2010-01-06 @ 22:44:48
Postat av: Mårten

Jo, en billig Peugeot skåpbil är gjord just för att vara en billig skåpbil. XM lirar i en lite annan division. ser man på prisbilden och jämför med en tio år gammal Volvo v70 som har sämre komfort, väghållning, innerutrymmen, lastutrymme, sämre prestanda, mindre ekonomisk i soppa, försäkringar och service, och är efter tio år säkert inte felfri heller, så förstår man inte varför folk betalar 60-70 tusen för en begagnad Volvo...

2010-01-06 @ 22:54:45
Postat av: Lundin B

Btw, felkörningen var när vi skulle titta på den första bilen, var inte meningen det skulle bli den, den du köpte hittade vi ju till direkt !!



Snabb och smidig affär för han som sålde den dessutom, ringer en halvtimme innan, tittar och provkör och affären är klar på mindre än en timme !!

2010-01-06 @ 23:26:41
Postat av: Påberg

Snyggt med XM kombi! Åker en likadan, fast lite äldre än din. Försöker hålla den igång på lågbudgetnivån. Var mkt billig i inköp (= nästan gratis) men har behövt lite investeringar i hydrauliken. Å andra sidan går den som en dröm! Jag följer din blogg med intresse och nöje och hoppas du får ordning på ditt datortrassel så vi får ta del av fler intressanta och kunniga bilhistoriska rön!

Postat av: Moppe-rejsarn

Antar att pris och utbud på XM idag är liknande det som var på Paddor i början på åttitalet. Så passa på det är väl sista Cittran som har hydrauliken kvar till styrning bromsar och fjädring.



Jag blev lite sugen igen på en "brännar" XM tveksamt om man orkar skruva det är ju lite pilleri-plock..

2010-01-19 @ 22:15:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback