Huckster och Hudson inkomna


Importsidan går kräftgång just nu tack vare en tullorganisation som egendomligt nog aktivt motarbetar import...

Nåja, hur som helst så kommer det ändå in en del trevliga fordon. Tyngdpunkten ligger dock på flyttgodsimport som är undantaget rätt mycket byråkrati, äldre klassiker kommer mer och mer som ro-ro gods från nederländerna. Varför det? jo för att kringå tullens märkliga aversion mot amerikanska fordon så tar man först bilarna till Nedeländerna , tullar in dom där och vips så är det helt plötsligt en EU-bil som tas vidare hit tullfritt.

Hudson är ett märke som man inte ser så ofta i importsammanhang, men denna fina Pacemaker från 1951 har kommit hit.  När Hudson presenterade sin nya kaross 1949 kom den att lanseras som "the step down Hudson" ett nytt chassi gjorde att man kunde sänka karossen mellan ramskenorna, så man alltså klver "ner" i bilen, alla andra bilar fick man fortfarande ta ett steg upp och sätta sig i. Pacemaker var Hudsons billigaste modell som fanns åren 1950-52 och var något kortare än de andra modellerna. Motorn var en 232" raksexa.  


Och vad är nu en Huckster?  Jo i detta fall en Chevrolet från 1926, Huckster kallades dessa små nyttofordon med pikcupkaross. flak och förarutrymmet är dock täckt och modellen har sitt ursprung i det som kallades Depot hack, som beskrivits här:
karosslara-del-5.html. karosserna är byggda i trä och rätt primitiva och väldigt få har äverlevt. Denna gröna Huckster lär ha ett förflutet som glassbil och är väldigt välbevarad, slutdestination är Ivars bilmuseum i Hoting.


 en annan trevlig förkrigsbil är denna Ford model A från 1931, dessa brukar oftast komam in som renoverings eller hot rod objekt men den här var riktigt prydlig.


Mycket nyare Ford, Mustanger kommer in flockvis, just denna är en  Roush GT Mustang cab från 2005.  


Just flyttgodsimprotbilar brukar sällan vara några märkvärdigheter, mest är det Volvo, BMW och liknande som folk tar med sig hem från USA. Chevrolet Corvette är också en populär flyttgodssak, men vissa väljer lite udda saker att ta med som souvenirer. Scion är ett märke vi inte ser i sverige annars, men några stycken har kommit in det senaste. detta är en Scion Xb, detta är ett märke som lanserdes av Toyota främst i USA som en slags pop- och ungdomsmodell.


Chevrolet Corvetter är populära av alla årsmodeller, denna cab från 1968 är en originalbil med den maffiga 427" motorn.


Mer flyttgods för det är det enda sättet att importera och få sådana här typgodkända, Pontiac GTO från 2004.  Dessa GTO:s är tekniskt sätt inte ens amerikanska för de byggdes i Australien och bakgrunden till detta skrevs om här: de-forgatna-del-13-holden-monaro-gts.html.  Återupplivandet av Pontiac GTO blev ingen framgång och dessa byggdes bara under en treårsperiod 2004-2006, runt 40000 stycken såldes totalt.  

En annan flyttgods-Pontiac, Grand Prix från 2008 som var sista året för detta modellnamn.  ALla Grand Prix av sista generationen 2004-2008 byggdes i Oshawa, Kanada, och ersattes under 2008 av G8 som dock kom att läggas ner redan i juni 2009, och för året 2010 är det totalt ridån ner för Pontiac som märke.


Kommentarer
Postat av: Hanna

Bra sida du har! Jag har läst igenom några av dina andra inlägg och jag gillar vad jag ser :).


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback